: Limitless

Tänk om du kunde utnyttja 100 procent av din hjärna, i stället för normala 20. Det är just vad Eddie Morra (Bradley Cooper) kan när har äter ”mirakelpiller” som löser alla problem.

Publicerad 2011-12-27 - 11:11
Limitless

Eddie är en författar-wannabe som dricker och lever ett osunt liv. Han har inte skrivit ett enda ord på flera månader och blir dumpad av sin fästmö eftersom han är så misslyckad. Men när allt ser som dystrast ut kommer ”en god fe”, i detta fall hans före detta svåger, och erbjuder honom ett superpiller. Något tvekande tackar Eddie ja och får en upplevelse som inte påminner om något annat. Han blir extremt skärpt och fokuserad, hans sinnen jobbar för högtryck och hans hjärna hämtar fram, analyserar och bearbetar allt han lärt sig, läst om och varit med om. Han skriver färdig sin bok på fem dagar, får ordning på livet (och utseendet) igen, ger sig i kast med börsen där han dagligen femdubblar sin investering och får tillbaka sin fästmö. Men säg den lycka som vara för evigt. Pillerlangaren mördas och nu är skurkarna ute efter Eddie. Och till råga på allt börjar han drabbas av svåra biverkningar.

I grund och botten är historien fascinerande, och filmen har en fängslande början med en härlig scen som zoomar sig genom New Yorks gator. Regissör Neil Burger har ett par snygga grepp, när vi följer Eddies vardag är färgerna dystra och matta men så fort han tar ett superpiller så lyser både han och omgivningen upp. Foto och klippning är genomgående läckert, men en haltande dramaturgi sänker betyget.

Skurken är pinsamt överdriven och det är fullständigt obegripligt att vår smarta hjälte inte misstänker något innan det är för sent. Det största problemet är dock att ”Limitless” saknar spänning och nerv efter den första halvtimmen. Historien förs inte framåt utan trasslar in sig i hur Eddie ska komma undan med sina börsaffärer och hur han ska lyckas trappa ner sitt missbruk. Och det hjälper inte med en De Niro på rutin och en Cooper som har problem med att bemästra en så komplex karaktär som Eddie. Han är lysande som storcharmör med glimten i ögat, alltid beredd med en kaxig kommentar (som i ”Baksmällan” och ”A-team”), men här håller han dessvärre inte måttet. I slutändan är detta en helt godkänd thriller som du inte vill se mer än en gång. Tre stjärnor.

Bildkvaliteten är mycket bra, men ljudspåret är en besvikelse, det saknas tryck och finess.  Bonusmaterialet består av kommentatorsspår, en helt okej bakomfilm, alternativt slut samt filmen på DVD.

Limitless

• Regi: Neil Burger