Lady och Lufsen

Ännu en fantastisk Diamond Edition-utåva från Walt Disney – en film som inte direkt tänjer några gränser, men som ångar av charm.
Lady och Lufsen

Historien om den väluppfostrade och sedesamma tiken Lady från stadens bästa kvarter som hamnar i dåligt sällskap i form av charmören, uteliggaren och casanovan Lufsen är mest känd som ett av de klassiska inslagen i Kalle Ankas julafton, där hundarna äter en romantisk middag med spaghetti och köttbullar på Tony’s till tonerna av Bella Note. Men Disneys 15:e tecknade spelfilm bjuder på mer än denna oförglömliga scen.

Som introduktionstexten berättar är detta som bekant en film om hundar, där människorna endast utgör bakgrundsfigurer som vi i stort sett bara ser benen på. Vi ser händelserna genom hundarnas ögon och via deras upplevelser i vardagen, och stundtals kastas en underfundig blick på vårt mänskliga beteende. Lady har huvudrollen i filmen och det är hennes utveckling genom vänskapen med Lufsen som är filmens bärande element.

Lady och Lufsen var en ovanlig film för Disney i och med att de här tagit sig bort från äventyrens värld och bara fokuserade på vardagliga händelser. Fast med alldagliga händelser blir ovanliga karaktärer desto viktigare, vilket filmen har ett flertal. Särskilt härliga är de vidriga siamesiska katterna, som gnolar sig fram till Peggy Lees sköna sång. En väldigt charmig film som står sig bra trots sina 57 år på nacken, men som varken överraskar eller ger dig mer en just en rejäl dos charm och ofarlig familjeunderhållning. Fyra stjärnor.

Traditionen trogen låter inte Disney sina Diamond Editon-utgåvor bli en besvikelse. Både ljud- (dts-HD 7.1) och bildkvalitet är superb! Ser man filmen för första gången skulle man tro att den gjordes igår. Även på bonussidan har man tagit i ordentligt – du får bl.a. en fascinerande bakomfilm, bortklippta och förlängda scener, en dokumentär om Walt Disney, med hans dotter Diane (samt intro) som berättare, ”hundfakta”, ett fint musikspår och en rolig 3D-upplevelse med Timon och Pumba.

•  Regi: Clyde Geronimi
  • Med: Larry Roberts, Barbara Luddy, Peggy Lee, Bill Thompson, Verna Felton, Bill Baucom, Lee Millar
  • Genre: Familj