: Kon-Tiki

Hela sextio år skulle passera från det att Norges stolthet Thor Heyerdahl vann en Oscar för bästa dokumentärfilm till det kom en spelfilm om hans äventyrliga expedition. Mot alla odds har det till och med blivit en norsk produktion, även om den definitivt har berättarkonst som är stabilt planterad i Hollywood – med ett absolut godkänt resultat. Och en oscarsnominering!
Kon-Tiki

Den episka filmberättelsen Kon-Tiki tar upp stora delar av Thor Heyerdahls (Pål Sverre Hagen) liv, från unga upplevelser i Larvik till exotiska resor med hustrun Liv (Agnes Kittelsen), och höjdpunkten med den legendariska expeditionen från Perus kust till Polynesien i en spartansk flotte av balsaträ och en besättning på bara sex personer.

Filmen skildrar Heyerdahls tidiga upptäckter om hur människor från Sydamerika bosatte sig på öarna i Polynesien och hur han ifrågasattes av fackfolk som han hoppades skulle publicera hans artiklar. Till slut kom vändpunkten när han bestämde sig för att bevisa sina teorier genom att segla 8 000 kilometer över Stilla Havet på en flotte i något som påminner om ett självmordsuppdrag.

Kon-Tiki har blivit en av Skandinaviens dyraste filmproduktioner vilket naturligtvis skapat stora förväntningar, särskilt som Heyerdahls egen film Kon-Tiki från 1950 är den enda norska filmen som vunnit en Oscar. Pressen har inte heller blivit mindre efter regissörerna Rønnings och Sandbergs framgångar med filmen Max Manus 2008. Glädjande nog är det bara att konstatera en gång för alla att filmen om den norske folkhjälten har blivit en imponerande film som både fascinerar och underhåller! Handlingen är ju egentligen mycket enkel – och de flesta vet ju vad som händer – desto större är prestationen att lyckas bygga upp ett drama med överraskningar och vändningar som driver historien framåt utan några större dödpunkter. Styrkan ligger i ett bra manus av Petter Skavlan samt regissörernas förmåga att krydda med visuella godbitar och fantastiska naturbilder. Kon-Tiki är full av små ögonblick som framkallar gåshud, allt från en jättelik valhaj som kommer på besök, Johan Søderqvists fina filmmusik eller en knivskarp stjärnhimmel vid horisonten.

Kammarspelet som utspelar sig på flotten kunde lätt ha blivit olidligt tråkigt men skådespelarna bär upp handlingen mycket väl med trovärdiga karaktärer och en bra dialog som skapar intressanta små konflikter. Pål Sverre Hagen ska ha mycket beröm för sin tolkning av Thor Heyerdahl. Hela filmen, från början till slut, gör han med stor intensitet, auktoritet och inlevelse. Detta kan mycket väl bli hans internationella genombrott som skådespelare. Anders Baasmo Christiansen är också oerhört duktig i rollen som Hermann Watzinger, även om hans karaktär har kritiserats eftersom filmskaparna tagit sig friheter i tolkningen för att skapa ett större drama. Det är också högst befriande att se Odd-Magnus Williamson i en seriös roll som Erik Hesselberg. Gustaf Skarsgård spelar etnografen Bengt Danielsson.

Kon-Tiki är en internationell storfilm som i hög grad använder sig av Hollywood-dramaturgi, men som ändå lyckas imponera och underhålla med både värdighet och integritet i behåll. En film som både hedrar en nordisk legend och som kastar nytt ljus – och skapar intresse för – hans otroliga arbete. Den har redan blivit nominerad till en Golden Globe och en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, så vem vet, kanske Kon-Tiki vinner ännu en Oscar? Fem stjärnor.

Även om filmen ännu inte nått svenska biografer så kan det definitivt vara värt att hålla koll på när den släpps på DVD och BD så småningom. Blu-ray-versionen reflekterar i allra högsta grad filmskaparnas höga ambitioner. Kon-Tiki är filmad med tre olika sorters HD-kameror och det färdiga arbetet är helt enkelt strålande! Vackra färger och skarpa bilder utan digitalt brus och med gedigen svärta. Ljudspåret är också imponerande och detta är första norska filmen som har DTS-HD Master Audio-mix i 7.1. Resultatet är väldigt bra, bara lite minus i kanten för en inte helt komplett ljudbild i vissa scener. Det ingår en extra skiva med bonusmaterial som bland annat innehåller två underhållande och informativa dokumentärer i HD-kvalitet på 45 minuter vardera. Rekommenderas å det varmaste!

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr