: Jack the Giant Slayer

Producent Neal H Moritz har fått med sig självaste Bryan Singer (The Usual Suspects, X-Men) som regissör till den här actionfyllda familjefilmen som bygger på äventyret Jack och bönstjälken. Resultatet är absolut tillfredsställande på många sätt.

Publicerad 2013-09-28 - 06:00
Jack the Giant Slayer

Jack the Giant Slayer har titeln blivit på denna moderna familjefilm som blåser liv i den gamla sagan om den fattiga pojken och hans magiska bönor. Jack (Nicholas Hoult) bor ensam med sin gamla morbror och får i uppdrag att sälja hästen för att få pengar till mat. Han kommer tillbaka med bara ett par bönor som betalning, men har samtidigt räddat prinsessan från obehagligheter. Bönorna växer sig enorma, hela vägen upp till himlen, och visar vägen för ett gäng jättar som vill ta över världen. Jack blir ofrivilligt den stora hjälten som måste rädda mänskligheten, kungariket och prinsessan.

Jack the Giant Slayer kan i förbifarten verka som ett lättglömt rop på hjälp från Hollywood, men har blivit en överraskande sevärd familjefilm med gott om kvaliteter, även om allt inte är helt perfekt. Historien är enkel och bra och manus har ett väldigt fint flyt filmen igenom. Skådespelarna gör en bra insats och känns inspirerade och engagerade. I övrigt har produktionen många roliga detaljer och elegant action som ger nytt liv åt den gamla berättelsen. Filmen har lite svaga CGI-effekter och smågräsligheter här och där, men det gör inte så mycket i den här genren. Fyra stjärnor.

Blu-ray-utgåvan kan rekommenderas! Den innehåller gott om extramaterial, som tyvärr presenteras på ett smula tröttsamt sätt vilket påverkar betyget. Ljudet (DTS-HD MA 5.1) och bilden håller däremot mycket hög standard och bidrar till att Jack the Giant Slayer blir ännu mer underhållande.

Jack the Giant Slayer

• Release: 24 juli 2013
  • Regi: Bryan Singer