: Iron Sky

Två finska filmnördar har bekräftat sin position på filmvärldens stjärnhimmel med en uppseendeväckande produktion med sinnesslött innehåll som väcker blandade känslor hos såväl publiken som fackfolk.

Publicerad 2012-10-05 - 00:00
Iron Sky

Iron Sky är en av årets mest omtalade filmer och berättar den helt vansinniga historien om en stor grupp nazister som koloniserar månens baksida! Efter nederlaget i andra världskriget lyckades en grupp vetenskapsmän med genombrott som gjorde det möjligt att etablera en hemlig bas för det Tredje Riket. Målet med basen var att bygga en ny flotta som sedan skulle återvända till jorden och erövra den.

Regissör Timo Vuorensola och producent Tero Kaukomaa har haft en mångårig serie filmparodier på internet. För sex år sedan fick de idén till iron Sky, som sakta men säkert växte från en lågbudgetfilm till Finlands genom tiderna dyraste film, med en budget på drygt 40 miljoner. Pengarna samlades bland annat in genom så kallad crowd-funding, där entusiaster genom att donera ett belopp kunde få sitt namn bland eftertexterna.

Projektet är imponerande rent tekniskt och det ingen tvekan om att själv idén är fantastiskt rolig. Problemet är bara att filmen har blivit platt och trist. Manuset lider av en eländig dialog och historien drivs inte framåt på ett bra sätt. Resultatet är en samling mer eller mindre lyckade sketcher kryddade med en uppsjö av spektakulära effekter. Årets besvikelse?

Efter viss tvekan delar vi ut tre stjärnor.

BD-skivan har precis som förväntat både bra ljud och bild, men bakomfilmen på runt 20 minuter känns lite tunn med tanke på den äventyrliga produktionen.

Iron Sky