Recension In the Heart of the Sea 3D

Historien om Moby Dick berättad på ett heroiskt sätt är en visuell njutning.
In the Heart of the Sea 3D

Historien om den mytomspunne vita jättevalen Moby Dick har fascinerat oss ända sedan Herman Melville skrev romanen i nådens år 1851. Melvilles berättelse är en rysare som är löst baserad på förlisningen av valfångstfartyget ”Essex” 1820, nu gör Ron Howard en filmatisering av jakten och det hårda livet på 1800-talets valfångare. Filmen är en visuell njutning, oerhört dramatisk och tekniskt välgjord – men den saknar inte brister helt och hållet.

Tuffingen Owen Chase (Chris Hemsworth) är underdog som kommer från enkla förhållanden och arbetar sig upp till förste styrman, men just som han utlovas en befordran till kapten så kommer spolingen Pollard (B. Walker) och snor jobbet framför näsan på honom. Han är ju redarens son, trots allt. Det är början på en förutsägbar konflikt mellan de två ungtupparna när de ger sig av på jakt efter den eftertraktade valoljan. Hemma väntar, naturligtvis, en gravid fru på hjälten med stort H.

In the Heart of the Sea 3D

In the Heart of the Sea 3D

Handlingen utspelas i fyra akter, med förberedelserna och familjen hemma, den långa jakten, attacken och slutligen kapen för överlevnad. Den röda tråden är Herman Melwille (Ben Whishaw) som intervjuer en överlevande i besättningen (Gleeson). Mötet med Moby Dick är tyvärr lite av ett antiklimax och över nästan innan det ens har börjat. Vi sitter och känner oss lite snuvade.

In the Heart of the Sea 3D

In the Heart of the Sea 3D

Av Howards imponerande CV (Da Vinci-kodenCinderella Man, A Beautiful MindApollo 13) kan man se att han gillar melodrama – kanske lite väl mycket, vilket också märks i In The Heart of the Sea. Personerna blir tyvärr lite för karikerade och stereotypa, och dramaturgin känns alltför ofta konstgjord och iscensatt. Howard är däremot en mästare på att återskapa historiska händelser in i minsta detalj. Vi känner oss förflyttade 170 år tillbaka i tiden, allt ackompanjerat av läckert foto med vackra närbilder och svepande naturlandskap, med en härlig färgpalett som matchar årstiden, havet och nedgångna fartyget och dess besättning, vilket ökar spänningen i jakten på den jättelika valen. Filmen är ett visuellt mästerverk och bitvis mycket spännande, om än lite väl dramatiskt. Fyra starka stjärnor.

IN THE HEART OF THE SEA In the Heart of the Sea 3D_8 IN THE HEART OF THE SEA In the Heart of the Sea 3D_6
<
>
In the Heart of the Sea 3D

Ljudspåret (Dolby Atmos) befinner sig i en klass för sig, ombord på fartyget hörs alla ljud detaljerat och tydligt, från sjöskummet och knarrande trä till rytande officerare. Referensklass! Bildkvaliteten i 3D tillför det stora havet ett läckert djup och får valarna och havet att nästan komma ut ur skärmen. Extramaterialet innehåller en grundlig bakomfilm, en mängd borttagna/förlängda scener, trailers samt ett par minidokumentärer.

• Release: 25 april 2016
  • Regi: Ron Howard
  • Med: Chris Hemsworth, Cillian Murphy, Brendan Gleeson, Benjamin Pollard, Ben Whisaw, Michelle Fairley, Tom Holland