: Immortals 3D

Gillade du det visuella serietidningsvåldet och de vältränade kropparna i 300 kommer Immortals 3D garanterat att falla dig i smaken. En brokig filmupplevelse, men snygg 3D!

Publicerad 2012-06-07 - 13:28
Immortals 3D

Vi befinner oss i Hellas för 3 240 år sedan, då finanskris inte var den stora frågan, utan vardagen präglades av kontinuerliga krig mellan olika folkslag och de som hade och de som inte hade gudarna på sin sida.

Den oäkta sonen Theseus (Henry Cavill) blir Zeus favorit och får i uppdrag att leda kampen mot den brutale kung Hyperion (Mickey Rourke) och hans här av blodtörstiga slaktare. Zeus och hans gudaätt har nämligen förbjudits att ingripa direkt i människornas affärer – människan ska själv klara att styra. Undantaget är när de antar mänsklig skepnad, vilket Zeus gör i form av John Hurt som agerar vis man och mentor åt Theseus. Båda parter är på jakt efter den gudomliga, oövervinnerliga bågen Epirus. Vansinnigt underbemannade håller Theseus män stånd mot Hyperions enorma här, men allt riskerar att gå om intet ifall Hyperion lyckas väcka Titanerna till liv!

Här har man inte lagt mycket krut på handling och utveckling av karaktärer. Däremot har man lagt en hel del slantar på spektakulära stridsscener och 3D-action! Den enda mänskliga aspekten i filmen är det gryende förhållandet mellan Theseus och oraklet, som kommer i Freida Pintos skepnad. Hjälten gör en slätstruken och karikatyrliknande tolkning, medan Pinto övertygar. Att Mickey Rourke kan gå från The Wrestler till Immortals övergår vårt förstånd – men ”money talks” förstås. Filmen bjuder på njutbar action, men många finner den nog överdrivet våldsam.

Den här filmen håller superb 3D-kvalitet! Även punchen i ljudspåret får full pott. Bonusmaterialet består av bortklippta scener, en kort bakomfilm och en minidokumentär om myten bakom filmen.

Immortals 3D

• Regi: Tarsem Singh