Ice Age 4 – jorden skakar loss

För fjärde gången sätter vi oss i tidsmaskinen och reser tillbaka till istiden för att följa med på äventyr med Manny, Sid och Diego – och Scrat.
Familj
Ice Age 4 – jorden skakar loss

Manny har blivit tonårsförälder, med allt det förutsägbara trubbel det innebär, Sid får besök av sin udda familj, Diego blir kär och vi får en ”repris” av första filmen när hans käresta får problem med att välja om hon ska lämna sin flock eller inte, och Scrat jagar runt efter sin infernaliska nöt och lyckas med konststycket att splittra kontinenterna – inte mycket annat händer. Tja, bortsett från att en sjörövare kastas in i handlingen för att pumpa in lite välbehövligt färskt blod.

Det är alltså ingen slump att Scrat är ensam på omslaget den här gången, här har den lilla irriterande och rabiata urtidsekorren en betydligt större roll än i de föregående filmerna, och däri ligger en del av problemet: att sidekicken tar över huvudrollen är ju ett tydligt tecken på idétorka. Men Ice Age 4 är absolut ingen dålig film, och alla som fallit för dessa allt mer inarbetade figurer lär garanterat nicka igenkännande och le ännu en gång.

Detta är en film som verkligen tjänar på 3D-mediet, med den jätteskarpa bilden och många levande actionscener kommer 3D-effekten verkligen till sin rätt. Ett sagolikt djup och en hel del hoppa-ut-ur-skärmen-effekter kommer att glädja de minsta. Ljudspåret (DTS-HD) är också av yppersta kvalitet. Bonusmaterialet är bra, med stort fokus på extra skojigheter för de minsta, sing-along, spel och interaktivitet.

Ingen bindningstid
Redan prenumerant?
  • Release: 28 november 2012