: Hotel Transsylvanien 3D

Vad händer när Dracula förlorar sin vackra fru när familjen anfalls av en människomobb? Jo, han tar med sin dotter och flyttar till en ogästvänlig bergstrakt – och öppnar en fristad för ”missförstådda” monster från hela världen!

Publicerad 2013-03-14 - 06:00
Hotel Transsylvanien 3D

Men hur länge var Adam i Paradiset? I detta fall ganska så länge, för trubblet börjar inte förrän hans (Adam Sandler) vackra dotter (Selena Gomez) fyller 118 år. När herr Dracula, i en synnerligen sällskaplig version, och hans upproriska dotter har hållit sig gömda i över hundra år, tillsammans med en milt sagt brokig skara monster, snubblar backpackern Jonathan in – just som pappa Dracula har lyckats skrämma sin dotter att hålla sig undan människor för all framtid.

Det är mycket som är snyggt med Hotel Transsylvanien, inte minst finns där gott om läckra och lekfulla animationer och massor av säregna karaktärer – vi föll särskilt för den fantastiska varulven med röst av Steve Buscemi. Handlingen kommer dessvärre aldrig riktigt igång. Den lunkar framåt så sakteliga, utan mål eller mening. Historien har inga större konflikter att bygga vidare på, bortsett från Draculas rädsla för människor och för att dottern ska falla för nykomlingen. Tämligen blodfattigt och inte särskilt fängslande, alltså.

Om filmen känns lagom medioker så är den tekniska biten desto mer fullkomlig! Superb bild ackompanjerad av ett härligt surroundljud. Om du gillar 3D-filmer med effekter som ploppar ur skärmen lär du inte bli besviken. Riktigt bra bonusmaterial med bland annat kommentatorsspår, intervjuer med stjärnorna, borttagna scener, musikvideor och en kort bakomfilm.

Hotel Transsylvanien 3D

• Release: 20 februari 2013
  • Regi: GenndyTartakovsky