: Hobbit: En oväntat resa 3D

Efter braksuccén med Sagan om Ringen-trilogin, och med trollkarlen Peter Jackson tillbaka i regissörsstolen, var förväntningarna uppskruvade till max när Hobbit hade premiär. Dessvärre visar sig första delen (av tre!) om berättelsen om Bilbo Baggers resa vara en milt sagt blandad upplevelse.
Äventyr
Hobbit: En oväntat resa 3D

Om vi ska börja med det positiva så är den tekniska biten (som förväntat) i en klass för sig. New Line och Jackson har inte sparat på krutet när det gäller effekter, enorma stridsscener, spektakulära tagningar och storslagna landskap. Tyvärr verkar det som om alla resurser har spenderats på det visuella och att man fullständigt glömt bort att servera publiken en spännande och medryckande historia – för det här är skrämmande trist och långtråkigt!

Varje sann Tolkien-fantast avfärdar antagligen sådan kritik som surmulen okunskap, men det bör påpekas att undertecknad var (och är) ett stort fan av Sagan om Ringen-trilogin, som med ett litet undantag av sista filmen var ett enastående äventyr om den klassiska kampen mellan det goda och det onda, utspelat i en fascinerande tid med säregna karaktärer och otroliga specialeffekter. Allt berättas på ett dramaturgiskt utvecklande och spännande sätt, om än en smula (onödigt) utdraget. Fans och de som känner till trilogin kommer att nicka mycket igenkännande åt ”Hobbit” – lite väl igenkännande, tycker vi.

Tidsmässigt befinner vi oss 60 år innan trilogin utspelas och själva handlingen berättar om hur det egentligen gick till när den blyge och hemkäre Bilbo fick tag på Ringen. Tillhör du dem som tyckte att Sagan om Ringen bara var 9 timmars ändlöst vandrande mot Mordor så kommer antagligen Hobbit att kännas som en väldigt segdragen historia, för här presenteras vi för närmare tre timmar meningslös vandring mot – ingenting! Bortsett från att väldigt mycket av tematiken och essensen från Sagan om Ringen återanvänds en gång till.

Allt börjar med att Gandalf (ett kärt återseende av den fantastiske Ian McKellen) bjuder in en brokig skara dvärgar för att planera hur de ska ta tillbaka sitt land – ett land som för många år sedan ockuperades av den blodtörstiga draken Smaug. Redan första timmen snubblar Jackson och hans team ordentligt. Vi får möta ett gäng mer eller mindre knasiga typer, de flesta verkar vara på rymmen från något mentalsjukhus – en av dem är misstänkt lik Obelix, fast uppenbarligen med en mindre hjärna. De tränger sig på hos Bilbo och pratar strunt (läs: bullshit) i nästan en halvtimme, med det ena skämtet mer infantilt än det andra, och utan att det för filmen framåt alls. Vi kommer aldrig igång, det enda syftet är att underhålla dem som är under 10 år! Vad är det egentligen som är tänkt ska engagera och fängsla oss här?

Fortsättningen är dock inte riktigt lika illa fast karaktärerna är överdrivna och utan ett uns av de personligheter som Aragorn, Boromir, Arwen och Frodo hade. Här är det bara Bilbo (i en mycket lyckad tolkning av Martin Freeman) och Gandalf som överhuvudtaget väcker vår nyfikenhet, alla andra är överflödiga och/eller irriterande utfyllnad. I synnerhet dvärgkungen känns mest som en parodi och Richard Armitages skådespeleri präglas av pinsamt överspel och klyschor samtidigt som han stirrar tomt ut i tomma intet.

Om man bortser från en i huvudsak barnslig/barnvänlig historia, tomma och intetsägande karaktärer och avsaknad av handling så är den främsta bristen att filmen saknar driv framåt och att scenerna dras ut i det oändliga. Det gäller särskilt den otroligt långa stridsscenen inne i berget. Småkul till en början, men efter ett tag bara platt och tråkig.

Sammantaget är Hobbit en fantastiskt spektakulär och snygg visuell kuliss, men bakom de glamorösa kulisserna finns bara ett stort tomrum. Den haltande dramaturgin, den ihåliga plotten och den alltför långa speltiden ger inte mer än två fattiga stjärnor. Se heller Sagan om de två Tornen en gång till.

Om vi hade haft en betygsskala från 1 till 7 så hade Hobbit definitivt fått en sjua för sin osedvanligt fantastiska ljud- och bildkvalitet. 3D-effekten och bildkvaliteten är av en helt annan värld! Filmen presenteras med en skärpa och naturliga rörelser som vi aldrig sett på film förut. Ljudspåret är så innehållsrikt, detaljerat och exakt att vi sitter och flinar belåtet i soffan åt hur bra allting låter!

Bonusmaterialet är långtifrån lika omfattande som till Sagan om Ringen-utgåvorna, men å andra sidan lär det garanterat komma minst en specialutgåva av Hobbit så småningom. Vi får trailers, location och 10 minidokumentärer (sammanlagt lite över två timmar) om allt från 3D-filmningen till studiobesök och världspremiären. Helt okej, men ingen höjdare.

• Release: 8 april 2013
  • Regi: Peter Jackson
  • Med: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, William Kircher, James Nesbitt