Med humor, värme och poesi ställer Spike Jonze en rad frågor om existens, kärlek, kommunikation och teknik. ”Her” överraskar och imponerar på alla sätt och seglar upp som en av årets bästa filmer.

Her

• Release: 23 juli 2014
  • Regi: Spike Jonze
  • Med: Joaquin Phoenix, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Scarlett Johansson
  • Längd: 2:06

Theodore (Joaquin Phoenix) är en nyskild och ensam fyrtioåring som lever i Los Angeles i en nära framtid. Han lever på att skriva personliga och rörande brev åt folk som inte kan eller vill skriva själva. Hans brustna hjärta läker när han förälskar sig i ett intuitivt och självständigt operativsystem som kommunicerar med honom med en vacker kvinnlig röst (Scarlett Johansson). I takt med att förhållandet blir starkare blir allt dock mer komplicerat.

Spike Jonze (Being John Malkovich, Where The Wild Things Are) har alltid imponerat med sina musikvideor, reklamfilmer, kortfilmer och spelfilmer men ”Her” kan mycket väl vara hans största prestation hittills. Den vackra historien berättas på ett särdeles härligt och insiktsfullt sätt utan att vara pompös eller kvasifilosofisk. Phoenix är som vanligt helt eminent och bär upp filmen med stor intensitet och närvaro. Märkligt att han inte blev Oscarsnominerad. Nomineringar blev det däremot till manus (vinnare), filmmusik och produktionsdesign, som alla är av högsta klass. ”Her” är en sällsynt vacker och originell film som bara måste ses. Sex stjärnor.

En av årets bästa filmer är en mycket fin Blu-ray-utgåva. Ljudspåret är rent och lugnt och får ut det mesta ur Arcade Fires snygga filmmusik och bilden är strålande. Bonusmaterialet består av tre bakomfilmer på sammanlagt 45 minuter som är otroligt fina. Köp rekommenderas å det allra varmaste!

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.