Recension: Game of Thrones, säsong 6

HBO

En ovanligt fartfylld säsong bjuder på nya överraskningar, oväntade vändningar och karaktärer som kan växa sig starka.

Publicerad 2016-05-26 - 14:56
Game of Thrones, säsong 6

Först var vi bara halvförtjusta i den femte säsongen av den episka sagan om kampen om järntronen, som bygger på George R. R. Martins fantasy-böcker. Efter slakten i den fjärde säsongen var det mycket som var dött och det tog nästan onödigt lång tid för karaktärerna att komma igång igen. Årets säsong är nästan raka motsatsen, här är det rafflande action, spektakulära scener och många oväntade mord direkt från första minuten.

Eftersom serien har gått förbi Martins böcker är det unika med den här säsongen att ingen vet vad som ska hända. För en serie som bygger mycket av sin framgång på att ”ingen” vet vem som ska dö härnäst, från den största huvudrollen till den minsta slaven, är det befriande.

Handlingen sätter igång direkt i Westeros, där vi lämnade våra fåfänga hjältar, med en döende Jon Snow i den kalla snön i Castle Black. I Kings Landing försöker Cersei bygga upp sin maktposition igen efter sin förödmjukande Walk of Shame, medan Daenerys är tillfångatagen av före detta ”familjemedlemmar” och går en osäker framtid till mötes. De yngsta i Stark-klanen verkar vara tillbaka på spelplanen, med Sansa på flykt och Aryas exil i Braavos utvecklar sig – och till och med Bran Stark är tillbaka, med god hjälp av The Tree-eyed Raven (Max von Sydow). Norges egen ”galning”, vildmannen Tormund Giantsbane (Kristofer Hivju), har efter Jon Snows inbjudan fått en framträdande roll för Westeros framtid. Och under Daenerys (Emilia Clarke) ofrivilliga frånvaro från Meereen gör Tyrion Lannister sitt bästa för att handskas med den komplexa tillvaron med uppror och annalkande fiender.

Allt är med andra ord klart för ännu en vända med episka strider, bedrägeri, makt, lusta, intriger, svek, mord – och sex. Dessutom har serieskaparna återigen höjt budgeten för kostymer, specialeffekter och miljöer – och det verkar som om serien har en exceptionellt hög budget. Om du klarar av en dos övernaturlig fantasy är Game of Thrones något av det allra bästa du kan titta på på TV. Med en spännande handling, intressanta karaktärer som har både djup och substans, starka kvinnliga karaktärer, påkostade kostymer och locations, torr humor, intelligent dialog plus väldigt oväntade vändningar, är det få serier som matchar. Recensionen bygger på de fem första avsnitten (av tio).

Game of Thrones, sesong 6_10 Game of Thrones, sesong 6_9 Game of Thrones, sesong 6_8 Game of Thrones, sesong 6_7 Game of Thrones, sesong 6_6 Game of Thrones, sesong 6_5 Game of Thrones, sesong 6_4 Game of Thrones, sesong 6_2 Game of Thrones, sesong 6_1 (6)
<
>
Game of Thrones, säsong 6

Säsong 6 kan strömmas från HBO, det sista avsnittet sänds 26 juni. Både ljud- och bildkvalitet är mycket tillfredsställande, om än kanske inte riktigt i toppklass. Framför allt bildkvaliteten har en bit kvar till maxbetyg.

Game of Thrones, säsong 6

• Release: 25 april 2016
  • Regi: Jeremy Podeswa m.fl.