: Frankenweenie 3D

Att Tim Burton har en livlig och morbid fantasi är vida känt och här är ännu en film till som följer samma mönster. Frankenweenie har samma stil som Corpse Bride och är en animerad klassiker med sagolika detaljer och ett härligt persongalleri.

Publicerad 2013-07-03 - 06:00
Frankenweenie 3D

Victor Frankenstein har bara en enda kompis här i världen och det är hans älskade hund Sparky. Men när hans pappa, som hoppas att sonen ska börja bli intresserad av manliga saker, övertygar honom att börja spela baseball blir Sparky överkörd. I ren desperation väcker den aspirerande forskaren upp hunden igen – men det makabra lapptäcket av en hund måste köras på ström!

Det är härligt att konstatera att det inte bara görs plastig, hjärndöd, massproducerad underhållning för barn. Med sin Frankenweenie visar Burton att det inte nödvändigtvis måste vara en tom Barbie som underhåller de minsta, det går faktiskt att göra underhållning som har både själ, hjärna och lite bett!

Den klassiska stop-motion-animeringen passar Burtons udda dockor som hand i handske och att allt är filmat i svartvitt förstärker intrycken – filmen känns som en hyllning till klassiska monsterfilmer. Burton hejar alltid på samhällets utstötta, de som är annorlunda och som saknar vänner, och det brukar sluta bra för dem. Ur det perspektivet har Frankenweenie inte något särskilt unikt manus, men den är ändå så välgjord och så full av charm att det räcker till en given fempoängare.

Full pott för den knivskarpa bilden, och visserligen ger 3D filmen extra djup, men vi tror inte att vi hade saknat den tredje dimensionen. Även ljudet (DTS-HD MA 7.1) håller mycket hög kvalitet. Ett omfattande och bra bonusmaterial med bland annat en bakomfilm om hur dockorna fick liv som höjdpunkt, samt två kortfilmer – inklusive Burtons ursprungliga Frankenweenie från 1984.

Frankenweenie 3D

• Release: 15 maj 2013
  • Regi: Tim Burton