Flygplan 2: Räddningstjänsten

Disney/Pixar fortsätter med sina filmer som kretsar kring amerikanernas fascination för bilar och flygplan – som pratar. Snyggt, men ändå inte särskilt imponerande.
Familj
Flygplan 2: Räddningstjänsten

Efter megasuccén Bilar (2006) var en uppföljare oundviklig – men den var lika trist som en trött Lada jämfört med originalet. 2013 kom en frisk fläkt i form av spinoff-filmen Flygplan, som återigen hade charmiga och kul karaktärer. Ännu en framgång ger ännu en uppföljare, och även om inte heller denna är lika bra som originalet så levererar Flygplan 2: Räddningstjänsten varorna.

Efter att ha uppfyllt sin dröm som racerflygplan, med kulmen som världsmästare i första filmen, har Dusty Crophopper problem fått med att skaffa reservdelar till sin åldrande kropp. Utan ny växellåda tvingas han lägga karriären på hyllan, samtidigt som den lokala flygplatsen hotas av nedläggning på grund av bristande brandsäkerhet. Dusty lägger i sig i hårdträning för att bli brandsläckarplan!

Den andra filmen lever på karaktärerna och handlingen från första filmen, här bjuds inte på mycket nytt, men Disneys lekfulla animatörer vet hur man gör för att komma på roliga vändningar och har fantastiska lösningar på hur naturligt flygplan och bilar kan fungera och leva som ”människor”. Mest imponerande är dock animeringarna som är ovanligt levande och bra! Inte minst skogsbränderna är otroligt läckra och skapar många tuffa actionscener som imponerar på stora och små – en av höjdpunkterna är när AC/DC:s ”Thunderstruck” dånar ut genom hemmabion samtidigt som flygplanen släcker skogsbränder! Vi är snälla och delar ut 4 stjärnor.

Som vanligt levererar Disney ett ljud (DTS-HD MA 5.1) och en bild av toppkvalitet. Extramaterialet består bara av ett par korta minidokumentärer och borttagna scener.

Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?