Recension: Fifty Shades Darker

Inte mörkare, men OK tidsfördriv

Andra filmen i trilogin om SM-förhållandet mellan oskyldiga Anastasia och dominanta Mr. Gray är betydligt bättre än originalet.
Karakter
Drama
Fifty Shades Darker
Annons
Annons
forfatter

Att hävda att boksuccén Fifty Shades of Grey mottogs väl av kritikerna när det kom på vita duken för två år sedan vore en stor överdrift – men publiken strömmade till biograferna. Inte undra på, med tanke på att trilogin är en av de mest omtalade filmserierna i presshistorien. För som alla vet: sex säljer!

Efter den mördande tråkiga första filmen, som hade repliker som verkade skrivna av en 12-åring och långt ifrån det ”ångande sex” vi blev lovade, hade vi definitivt inga större förhoppningar på uppföljaren. Men det måste vi säga, vi blev positivt överraskade!

 

Andra filmen börjar där Fifty Shades of Grey slutade, där förhållandet mellan den bildsköna och naiva Anastasia (Dakota Johnson) och ytterst dominanta och SM-älskande miljardären Christian Gray (Jamie Dornan) kulminerade med att Anastasia stormade ut ur lyxlägenheten i Seattle och lämnade honom. Nu har hon fått ett jobb på ett förlag, med en slemmig chef och har bestämt sig för att Gray är ett avslutat kapitel. Ändå behövs det inte mer än en enda middag med kontrollfreaket innan det är full rulle igen.

Annons

Replikerna är snäppet bättre än i den första filmen, men det är fortfarande mycket dialog som låter konstlad och tillgjord. Ännu en gång är det Dakota Johnson som imponerar, medan Dornan har problem med att förmedla något annat än sitt oäkta och enformiga poster boy- uttryck. Visst har karln en atletisk kropp, men lika mycket charm som en trädstock, så då är det ju lätt att dra slutsatsen att Anastasia har låtit sig charmas av hans feta plånbok, häftiga lägenhet, lustjakt och helikopter.

Den här vändan är sexscenerna betydligt mer trovärda och erotiska – och det är verkligen gott om dem. Spänningsmomentet i Fifty Shades Darker är att Christian förföljs av en av sina före detta underdåniga. Uppenbarligen en lös kanon, som absolut inte borde gå runt beväpnad – men som helhet blir filmen vare sig spännande eller dramatisk. Och titeln är i bästa fall missvisande, för den här filmen är inte alls mörkare än den första.

Sammantaget en helt okej kärlekshistoria med en liten knorr och en hel del naket. Handlingen är ihålig, förutsägbar och enkel, det händer skrämmande lite under drygt två timmar. 3 stjärnor.

Bilden är knivskarp och har ett läckert djup, men är genomgående lite väl mörk i den här 4K-utgåvan. Ljudet (DTS:X) är detaljerat och häftigt, men dialogen har en tendens att drunkna i komplicerade scener med mycket ljud. Extramaterial innehåller ett par utelämnade scener, intervju med regissören, lite om skådespelarna och en del om maskeradscenen, plus en smygtitt på den sista filmen i trilogin. Det mesta är väldigt kort och ytligt.

 

Annons
picture1
<
>
Foto: Sony/Universal
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Release: 12. juni 2017 Regi: James Foley Med: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eric Johnson, Marcia Gay Harden, Kim Basinger, Bella Heathcoat Genre: Drama Land: USA År: 2016 Längd: 2:17

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.