Recension: Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott

Visuell­ ­fantasimagi

Harry Potter-världen flätas ihop mer och mer med Vidunder-världen i denna visuella filmfest.

Publicerad 2019-05-31 - 16:05
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott

J.K. Rowling var uppenbarligen inte färdig med Harry Potter & Co efter sju böcker, nu spinner hon vidare på ett slags föregångare till berättelsen, med (delvis) andra karaktärer och en handling som utspelas i samma värld. Den första filmen var en fin introduktion, i ett lite väl barnsligt universum.

Den andra filmen (av fem planerade) fortsätter historien där den första slutade. Newt Scamander (Eddie Redmayne) befinner sig i London med reseförbud från Trollkarlsministeriet efter att han nästan mosat New York i sin kamp mot svart magi. Ännu en gång måste han besegra den über-onda Grindelwald (en udda, men bra, Jonny Depp) och rädda den mystiska Credence (Ezra Miller).

Det visuella och de fascinerande specialeffekterna är faktiskt ett par snäpp bättre än i förra filmen, och det är en imponerande syn med ett par häftiga scener vi får se. Om man däremot tar bort all utsmyckning så finns det inte mycket till handling kvar. Vi blir överösta med karaktärer och parallellhandlingar, utan att vi känner något särskilt emotionellt band till någon av dem – det känns lite som att vara åskådare till ett spektakulärt datorspel.

Mest intressant blir det när välkända och älskade karaktärer från Potter-världen dyker upp, i synnerhet Albus Dumbledore (Jude Law) – äntligen en karaktär av kött och blod som även har ett intressant förflutet.

För de minsta tittarna är uppföljaren betydligt mörkare än den förra filmen, dessutom är alla de söta djuren nedtonade. Det gör inte nödvändigtvis filmen bättre, eftersom Grindelwalds brott faller lite mellan stolarna – för enkel och konstlat konstruerad för de äldre och för kuslig för de minsta. Själva handlingen lyckas inte engagera, det är alla de läckra specialeffekterna vi häpnar över. 4 svaga stjärnor.

Filmen är som gjord för 4K-magi, vi kan se varenda por och detalj i alla de märkliga varelserna och njuter av enastående färger, svärta och djupskärpa. Det häftiga Dolby Atmos-ljudspåret serverar en exceptionell surroundmix och en imponerande detaljnivå. Rent tekniskt en referensfilm! Utelämnade scener plus fyra dokumentärer är vad som ryms i bonusmaterialet, det mest intressanta är Unlocking Scene Secrets.

picture1
<
>