Recension: Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott

Visuell­ ­fantasimagi

Harry Potter-världen flätas ihop mer och mer med Vidunder-världen i denna visuella filmfest.
Karakter
Äventyr
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott
Annons
Annons
forfatter

J.K. Rowling var uppenbarligen inte färdig med Harry Potter & Co efter sju böcker, nu spinner hon vidare på ett slags föregångare till berättelsen, med (delvis) andra karaktärer och en handling som utspelas i samma värld. Den första filmen var en fin introduktion, i ett lite väl barnsligt universum.

Den andra filmen (av fem planerade) fortsätter historien där den första slutade. Newt Scamander (Eddie Redmayne) befinner sig i London med reseförbud från Trollkarlsministeriet efter att han nästan mosat New York i sin kamp mot svart magi. Ännu en gång måste han besegra den über-onda Grindelwald (en udda, men bra, Jonny Depp) och rädda den mystiska Credence (Ezra Miller).

Det visuella och de fascinerande specialeffekterna är faktiskt ett par snäpp bättre än i förra filmen, och det är en imponerande syn med ett par häftiga scener vi får se. Om man däremot tar bort all utsmyckning så finns det inte mycket till handling kvar. Vi blir överösta med karaktärer och parallellhandlingar, utan att vi känner något särskilt emotionellt band till någon av dem – det känns lite som att vara åskådare till ett spektakulärt datorspel.

Mest intressant blir det när välkända och älskade karaktärer från Potter-världen dyker upp, i synnerhet Albus Dumbledore (Jude Law) – äntligen en karaktär av kött och blod som även har ett intressant förflutet.

För de minsta tittarna är uppföljaren betydligt mörkare än den förra filmen, dessutom är alla de söta djuren nedtonade. Det gör inte nödvändigtvis filmen bättre, eftersom Grindelwalds brott faller lite mellan stolarna – för enkel och konstlat konstruerad för de äldre och för kuslig för de minsta. Själva handlingen lyckas inte engagera, det är alla de läckra specialeffekterna vi häpnar över. 4 svaga stjärnor.

Annons

Filmen är som gjord för 4K-magi, vi kan se varenda por och detalj i alla de märkliga varelserna och njuter av enastående färger, svärta och djupskärpa. Det häftiga Dolby Atmos-ljudspåret serverar en exceptionell surroundmix och en imponerande detaljnivå. Rent tekniskt en referensfilm! Utelämnade scener plus fyra dokumentärer är vad som ryms i bonusmaterialet, det mest intressanta är Unlocking Scene Secrets.

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
Release: 25/3/19 Regi: David Yates Med: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Jude Law, Johnny Depp, Zoë Kravitz, Kevin Guthrie Land: USA År: 2018 Längd: 2:14
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.