: Familjetrippen

Smått originell crazykomedi om den absurda ”familjen” Miller som smugglar knark från Mexico till Denver, USA. Det filmen saknar i originalitet tar den igen med fräck humor och galna karaktärer.

Av / 2014-02-27 - 06:00
Familjetrippen

Knarklangaren David (Jason Sudeikis) hamnar i skuld hos knarkbossen när han blir rånad på allt knark och alla pengar. Goda råd är dyra och när bossen (Ed Helms) erbjuder honom att stryka hela skulden om han kör en ”litet” parti marijuana över gränsen från Mexiko så tar David chansen. Han bestämmer sig för att ha med sig en helt genomsnittlig amerikansk familj på campingresa som täckmantel. Varpå han hyr in strippan Rose (Jennifer Aniston), uteliggaren Casey och nördgrannen Kenny – och sedan är allt klart för massor av förvecklingar.

Filmen har uppenbarligen inspirerats av Chevy Chases Ett päron till farsa-filmer, fast med en lite tuffare stil. Betraktad med amerikanska komediögon är filmen nog på gränsen, sexskämten är vågade och duggar tätt, och familjemedlemmarna är utstuderade. Däremot är detta långtifrån någon indie-film, den befinner sig gott och väl inom ramarna för amerikansk mainstream, vilket framför allt märks på det tama slutet. En del scener är roliga men allt är för standardiserat och förutsägbart för att skilja sig från mängden, trots bra karaktärer och fina rolltolkningar. Vi vet redan från början hur allt kommer att sluta och resan dit känns tyvärr en smula krampaktig – och för lång. Trots detta räcker Familjetrippen gott och väl till tre starka underhållningsstjärnor.

BD-skivan har mycket hög bildkvalitet, med klara och skarpa färger och fin kontrast. Ljudspåret är godkänt, fast dialogen är aningen diffus emellanåt. Bonusmaterialet utgörs av en förlängd version av filmen (med 9 minuter extra sexsnack), borttagna scener och fyra minidokumentärer som inte ger några aha-upplevelser.

Familjetrippen

• Release: 22 januari
  • Regi: Rawson M. Thurber