: En dag

Ung man möter ung kvinna, attraktionen finns där, men de bestämmer sig för att bara vara vänner. Men en dag…

Publicerad 2012-06-11 - 13:40
En dag

Som du märker är det inte direkt något nyskapande manus bakom detta romantiska drama (baserat på en bok), regisserat av danska Lone Scherfig. Den romantiska och något nördiga studenten Emma (Anne Hathaway) tar på avslutningsdagen med sig playboyen Dexter hem för lite kravlöst rumlande i sänghalmen – vilket dock inte blir någon större succé. Men de bestämmer sig ändå för att förbli vänner. Men kan män och kvinnor egentligen ”bara” vara vänner? Nej, blir svaret om du frågar oss, och uppenbarligen inte på film heller.

Vi möter vännerna på ett fast datum genom åren. Emma sliter med att bli tagen på allvar som författare, och slutar som missnöjd servitris på en tex-mex-restaurang, medan Dexter gör karriär som programledare för skräp-TV. Den ena är uppenbart missnöjd med sitt liv, medan den andre utåt sett är nöjd. Medan Dexter avverkar kvinnor på löpande band fastnar Emma med en förlorare eftersom hon aldrig kan få Dexter.

Lite långtråkig och väldigt förutsägbar, men det hela räddas av charmigt skådespeleri och tilltalande karaktärer. Filmen är fint uppbyggd, med små inskott från vardagslivet över en lång period i deras liv, men det blir för många klichéer och bitvis inte särskilt trovärdigt. En film du ska se med flickvännen – den kommer garanterat att ge dig pluspoäng! Men förvänta dig inte någon stor filmupplevelse.

Blu-ray-utgåvan har dessvärre väldigt varierande bildkvalitet, och i vissa scener får den långt ifrån godkänt. Ljudspåret är bra. Inget bonusmaterial.

En dag

• Regi: Lone Scherfig