: E.T.

Här är filmen som bidrog till att Steven Spielberg omdefinierade hela familjefilmskonceptet. E.T. innehåller alla de rätta ingredienserna och även 30 år efter biopremiären är den en milstolpe i filmhistorien.

Av / 2012-12-17 - 00:00
E.T.

Precis alla som är födda på 1970- eller 1980-talet minns den härliga repliken ”E.T. phone home”, det glödande fingret, cyklarna som börjar flyga och Gerties modiga tårar när hon lämnar blommorna till vår kutryggiga, bruna, lilla vän.

Det är pojken Elliot (Henry Thomas) som hittar den vilsna botanikern från yttre rymden som lämnats kvar när hans artfränder tvingas göra en snabb reträtt. Elliot knyter starka band till E.T. och gömmer honom i en garderob för att inte hans mamma ska hitta honom. Men E.T. vill bara hitta på ett sätt att komma hem – en hemresa som hotas av att han blir sjuk och av myndigheterna som börjar jaga honom.

Med E.T. visade Spielberg sin enorma styrka och fingertoppskänsla i familjefilmsgenren. Den då 36-årige regissören visste precis vilka strängar han skulle spela på utan att allting tippade över och blev en sentimental smörja. Handlingen balanseras på ett mästerligt sätt av spänning och humor – en blandning som fascinerar och roar såväl de minsta som de äldsta.

Filmen har inte en endaste död stund och ett vackert foto, plus bra skådespeleri från erfarna vuxna och barnskådespelare. Vi underhålls och charmas i sank av historien om pojken som brottas med en familj i upplösning och en trist tillvaro som (bokstavligt talat) lyses upp av främlingen. Få filmer har tålt tidens tand lika väl som E.T., den bör ses om och om igen. Sex strålande klassikerstjärnor.

Bildkvaliteten är nästan prickfritt restaurerad, även om det märks att vi tittar på en 30 år gammal film – fast bara nätt och jämt! Ljudspåret är helt enkelt otroligt bra, John Williams svulstiga musik framträder i all sin prakt i 7.1-kanalig DTS-HD.

Jubileumsutgåvan på Blu-ray är fullproppad med mycket och bra bonusmaterial, vi vill gärna rekommendera ”Steven Spielberg & E.T,” där Spielberg tittar tillbaka på filmen och hela processen, samt ”The E.T. Journals” som låter oss vara en fluga på väggen i närmare en timme under själva filmproduktionen – obetalbart! Bland övrigt material finns ett par borttagna scener, utvecklingen av E.T., tillbakablickar, musiken, trailer, stillbilder samt lite från nypremiären. Som alltid från Spielberg saknar vi ett kommentatorsspår som kunde ha kastat lite mer ljus över detta mästerverk.

E.T.

• Release: 31 oktober 2012
  • Regi: Steven Spielberg