: Dracula Untold

Universal Pictures ambitiösa reboot av gamla monster är ett återseende av en av kulturhistoriens mest porträtterade karaktärer. Men tyvärr är alltihop en pompös uppvisning i klyschiga banalitetar som försöker åstadkomma för mycket.

Publicerad 2015-03-24 - 11:10
Dracula Untold

Irländaren Gary Shores debutfilm berättar historien om Vlad (Luke Evans) som regerar över Transsylvanien på slutet av 1400-talet tillsammans med sin hustru Mirena (Sarah Gadon). Deras liv förändras abrupt när de hotas av krig mot turkarna, vilket leder till att Vlad tvingas ingå en pakt med en demon för att få övermänskliga krafter så att han bekämpa ondskan.

Dracula Untold är ett tidigt led i en process som ska blåsa liv i gamla filmer om klassiska monster som The Mummy, Frankenstein, The Wolf Man och Dracula. Den sistnämnde har förekommit flitigt på filmduken ända sedan 1930-talet, men har sällan porträtterats med så lite respekt som i den här produktionen. Rent tekniskt är filmen välgjord, med fina specialeffekter, men det brister när det gäller det essentiella innehållet. Dracula Untold är fullproppad med banal symbolik och känns desperat själlös. Ljudeffekter och andra billiga effekter används ideligen i kampen om uppmärksamhet och det blir både tröttsamt och lättglömt. Luke Evans gör en okej roll, men i övrigt är skådespeleriet ganska så tamt. Två stjärnor.

Dracula-Untold_2 Dracula-Untold_6 Dracula-Untold_5 Dracula-Untold_4 Dracula-Untold_3
<
>

Om man gillar sådana här filmer kan ett köp rekommenderas på Blu-ray. Både ljudet (DTS 5.1) och bilden är imponerande och får nästan maxbetyg. Dessutom finns en rejäl portion extramaterial av olika slag.

Dracula Untold

• Release: 2 mars 2015
  • Regi: Gary Shore