: Delivery Man

Den kanadensiska filmskaparen Ken Scott har gjort en ny version av sin egen spelfilm Starbuck från 2011. Dessvärre är resultatet inte helt fulländat, även om filmen har massor av kvalitet och charm.

Publicerad 2014-08-04 - 04:00
Delivery Man

David Wozniak (Vince Vaughn) har en otroligt lugn och avslappnad tillvaro och nöjer sig med ett medelmåttigt liv som chaufför på sin pappas slakteri. Han börjar dock överväga att bli vuxen när han får reda på att hans fästmö, som inte hyser något större hopp om honom, är gravid. Samtidigt får han reda på att han är den biologiske fadern till 533 barn från sperma som han donerade till en klinik tjugo år tidigare. 142 av barnen har gått till domstol för att få reda på hans identitet!

Det kommer inte som någon överraskning att Ken Scott har fått en chans att göra en remake av sin prisbelönta film från 2011 – handlingen är ju guld värd! Problemet med Delivery man är att man dessvärre inte har tagit tillvara på möjligheten att göra en tillräckligt bra filmberättelse. Här är det långt mellan roliga och hjärtvärmande scener och allt känns bara som en halvmesyr. Dessutom är det lite för sentimentalt och klyschigt emellanåt. Men det ska också sägas att det finns en hel del charm i filmen och Vince Vaughn gör en bra prestation – inte den sämsta underhållningen man kan hitta på en söndagskväll. Tre stjärnor.

Delivery Man är inte en film man måste ha i samlingen, och Blu-ray-utgåvan är inte heller särskilt bra. Bilden är godkänd även om den har sina skavanker, och ljudspåret är ganska svagt. Noll extramaterial.

Delivery Man

• Release: 4 juni
  • Regi: Ken Scott