Recension: Deadpool

4K UHD BD

Ryan Reynolds återuppståndelse som superhjälte är definitivt en underhållande historia. Deadpool är så självkritisk och cynisk att den nästan sätter punkt för hela genren.
Deadpool

Utgångspunkten för Deadpool låter kanske inte så lockande. Fox gick på en jättesmäll när de levererade påkostad Marvel-action förra året med Fantastic Four. Den blev en jätteflopp och fick utstå svidande kritik från recensenter och publik. Dessutom kändes det inte särskilt frestande att återse Ryan Reynolds som superhjälte efter den stora besvikelsen Green Lantern från 2011. Men all skepsis har förvandlats till succé och Deadpool har lockat fram leenden från såväl Fox och Ryan Reynolds som filmälskare.

Filmen berättar historien om hur specialsoldaten Wade Wilsons (Ryan Reynolds) liv vänds upp och ned. Han drabbas av en allvarlig sjukdom men får en möjlighet till nytt liv genom ett experiment. Projektet misslyckas men ger Wade otroliga krafter som leder till att han skapar sig ett alter ego: Deadpool. Beväpnad med sina nya förmågor och en rejäl (över)dos humor, påbörjar han jakten på mannen som nästan förstörde hans liv.

Det är ingen tvekan om att Deadpool måste ha känts bra för Fox och Ryan Reynolds. Efter misslyckandena med Fantastic Four och Green Lantern har båda två kommit tillbaka starkt med den här enorma framgången. Både filmkritiker och biobesökare har applåderat filmen som för närvarande ligger topp 200 på IMDB. Och all uppmärksamhet och allt beröm är inte svårt att motivera eftersomDeadpool är en exceptionellt sevärd och underhållande film.

Deadpool
Deadpool

Rhett Reeses och Paul Wernicks manus är proppfullt av knivskarp dialog och fiffiga referenser på många plan. Sällan har vi fått se så oändligt mycket grov humor och detaljrikedom i en film utan att allt känns platt eller pretentiöst. Deadpool försöker aldrig vara något annat än ett underhållande nöje – och den gör det med stil. Dessutom innehåller den actionscener som är ofattbart välkoreograferade och utförda med ypperlig elegans.

Reynolds har haft en omväxlande karriär men passar perfekt i rollen som oförskämd antihjälte med glimten i ögat. I övrigt har T. Miller (Silicon Valley) en av flera roliga karaktärer som höjer helhetsintrycket. Deadpool är så fullständigt självkritisk och cynisk i sin form att den nästan sätter stopp för alla superhjältefilmer. Med tanke på genrens framgångar kommer det knappast att hända, och det är inte heller någon överraskning att det kommer en uppföljare till Deadpool nästa år. Den stora frågan är: Vad i hela friden ska de hitta på då? 5 stjärnor.

Deadpool_9 Deadpool_8 Deadpool_7 Deadpool_6 DEADPOOL DEADPOOL
<
>
Deadpool

Deadpool är en av få NYA filmer som släppts i det nya 4K UHD BD-formatet, vilket ger en visuell upplevelse som spränger de flesta skalor! Och när dessutom det ursprungliga råmaterialet är filmat i 4K får vi en överlägsen bildkvalitet, med knivskarp kontrast, vackra, naturliga färger och ett djup som närmar sig 3D-kvalitet. Ljudspåret (Dolby Atmos) ligger på samma nivå som den stora produktionen och bemästrar allting från tunga actionscener till lugn dialog lika elegant. Bonusmaterialet på 4K-skivan har bara två kommentatorsspår, men på BD-skivan finns en mycket bra bakomfilm, stillbilder, bloopers och utelämnade scener.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr