: Cop Car

Ibland kan en begränsad budget vara en välsignelse för en filmproduktion. Jon Watts visar åtminstone att det är fullt möjligt att göra en lyckad thriller utan att ha stora resurser.

Publicerad 2015-11-27 - 14:16
Cop Car

Travis (James Freedson-Jackson) och Harrison (Hayes Wellford) är två bästa kompisar i tioårsåldern som har rymt hemifrån. Ute i vildmarken hittar de en övergiven polisbil, med nycklar och allt. Pojkarna bestämmer sig för att köra en vända med bilen, ovetande om att den tillhör den korrupta sheriffen Kretzer (Kevin Bacon), som desperat försöker få den tillbaka. Pojkarnas lilla äventyr förvandlas till en jakt på liv och död.

Cop Car_3

Cop Car är en överraskande bra thriller som inte har fått särskilt mycket uppmärksamhet. Filmen är en fantastisk kombination av en stark och enkel berättelse med bra skådespelare och stabilt produktionsarbete. Handlingen är mycket spännande och har en elegant spänningskurva som håller uppe intresset. Cop Car är gjord med förhållandevis låg budget men den känns lyckligtvis inte som en billig B-film, även om den kan verka så vid första anblicken. Kevin Bacon passar bra i rollen som smutsig sheriff och pojkarna gör en beundransvärd insats även om trovärdigheten sätts på prov emellanåt. Fyra stjärnor.

Cop Car_6 Cop Car_5
<
>

Cop Car förtjänar en publik och kanske kan Blu-ray-utgåvan bidra? Den tekniska kvaliteten håller en hög standard. Bilden är utmärkt och ljudspåret (DTS 5.1) är enkelt men starkt. Som bonusmaterial finns en bra tjugominuters bakomfilm.

Cop Car_4

Cop Car

• Release: 9 november 2015