: Captain America: The Winter Soldier

Kaptenen är tillbaka, och den här gången är han förbannad! Marvel bjuder på ännu en mastodontfilm – och stor underhållning.

Captain America: The Winter Soldier

Med bakgrundshistorien ur vägen i den första (och bra) filmen kan vår patriotiske, muntre och aningen naive superhjälte ta hand om de riktiga skurkarna den här gången. Efter att blivit upptinad från nedfrysningen kommer Captain America (Chris Evans) tillbaka till ett tämligen annorlunda USA än det han lämnade på 1940-talet.

Underrättelse-/militärorganisationen S.H.I.E.L.D. har vuxit sig stor och mycket inflytelserik. Efter årtionden med terrorhot och amerikansk närvaro i krig över hela världen är det amerikanska folket positiva till en stat som vaktar dem och övervakar allting in i minsta (privata) detalj. Operativ chef är Nick Fury (Samuel L Jackson) medan högsta hönset, som drar i alla trådar och har all de mäktiga vännerna, är Pierce (Robert Redford).

Kaptenen är förvirrad och hans värld vänds upp och ned när Fury dödas hemma i hans lägenhet när han varnar honom att inte lita på någon. I rena rama Jason Bourne-stil är jakten på mördarna/mullvaden igång! Allt kompliceras av att fienden (som har infiltrerat S.H.I.E.L.D.) allierar sig med sitt starkaste vapen, supersoldaten The Winter Soldier.

Actionscenerna är spektakulära och fullt i klass med klassikern Iron Man 3. Dessutom har de lyckats få plats med tillräckliga mängder – vältajmad – avväpnande humor som ger filmen välbehövlig och förlösande andrum. Actionscener finns det nämligen massor av! Men till skillnad från till exempel Man of Steel och Thor-filmerna har de hållit stridsscenerna på en mer återhållsam nivå där det inte mosas städer och skyskrapor till småsmulor eller mattbombas med CGI-effekter. Dessutom är handlingen väl anpassad till tiden vi lever i, med allt större övervakning och underrättelsetjänster (och internetleverantörer) som ständigt synar oss i sömmarna – då är det skönt att veta att ”våra” hjältar (i sann Snowden-anda) finns bland dem som kan slå larm.

Chris Evans är bra som den stilige, lätt enfaldige och triste kaptenen, och i den här filmen har han fått ett större register att spela med, inte minst tack vare duetten med Black Widow (Scarlett Johansson). Den ryska ”änkan” har fått en betydlig större roll i den andra filmen och är en snygg sparringpartner för den endimensionelle kaptenen, både humoristiskt, actionmässigt och emotionellt. Och ingen ”kickar ass” som Scarlett i läderdräkt!

Trots stort underhållningsvärde är filmen inte helt felfri, det är handlingen lite för genomskinlig och förutsägbar för, och raden av man-mot-man-strider blir till slut mer tröttsam än givande. Men visst, Captain America: The Winter Soldier är en gedigen film, med helproffsigt hantverk som bjuder på stor, fast ytlig, underhållning – en riktig popcornfilm med stort P som inte tar sig på för stort allvar. Bunkra upp med snacks och öl och spänn fast dig för en riktig bergochdalbane-åktur. Fem rejäla stjärnor!
Bildkvaliteten är helt enkelt suverän! I de väldigt detaljerade actionscenerna, när saker sprängs i pyttebitar, kan vi se varenda liten detalj och varje por i huden på hjältarna. Färgerna är jämna och naturliga och svärtan blir aldrig grumlig. Filmen är konverterad till 3D efteråt, men ger ändå en väldigt bra 3D-effekt som tillför filmen mycket djup, fast inte mycket som ”sprätter ut” ur skärmen. Ljudspåret (DTS-HD MA 7.1) är ett av de bästa vi har hört. Inte ens på hög volym finns någon förvrängning och dialogen framträder kristallklart mitt bland alla explosioner. Däremot har de snålat med extramaterialet: bara kommentatorsspår, borttagna scener, bloopers och ett par minidokumentärer. Räkna med en special edition.

• Release: 18 augusti 2014
  • Regi: Anthony Russo
  • Med: Chris Evans, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, Robert Redford, Sebastian Stan, Anthony Macki, Hayley Atwell