: Buried

Blu-ray recension

En och en halv timmes film där hela handlingen utspelas i en liten kista, sex fot under jord, hur låter det?

Publicerad 2011-04-05 - 15:54
Buried

Som tveksam och seg underhållning, säger du kanske. Fast då skulle vi vilja rekommendera dig att se ”Buried”, så får du antagligen annan syn på saken – detta är nämligen fin underhållning!

Lastbilschauffören Paul Conroy (Ryan Reynolds) kör lastbil i Irak för ett civilt företag. När filmen börjar befinner han sig i beckmörker och det enda vi hör är hans tunga andetag. När lågan från en Zippo-tändare flammar upp ser vi fruktan i Pauls ögon när han inser att han är levande begravd! Hans konvoj blev anfallen och nu vill kidnapparna ha fem miljoner dollar inom tre timmar om de ska gräva upp honom. Pauls enda hjälp är en blinkande ficklampa en mobiltelefon med halvladdat batteri.

Precis hela filmen utspelas i kistan, och imponerande nog lyckas regissör Rodrigo Cortés hålla uppe spänningen och vårt intresse genom hela filmen. En intrikat handling och den gastkramande spänningen om Paul ska komma levande ur kistan, gör detta till en intensiv thriller, och Reynolds levererar en riktigt övertygande rolltolkning. Filmens största svaghet är de karikerade och stereotypa personerna på utsidan, det hela känns lite väl långsökt och osannolikt – där ryker en stjärna. Men detta är ändå en obehaglig, klaustrofobisk, innovativ och underhållande film. 4 stjärnor.

Väldigt bra ljud och en bra men varierande bild. Fascinerande bakomfilm som visar utmaningarna med att filma inuti en kista, samt intervju med Reynolds och Cortés (i väldigt dålig kvalitet).

Buried

• Release: 16. februar