: Breaking Bad – The Complete Series

När en av de senaste årens mest prisbelönta och omtalade dramaserier äntligen kommer i en samling på Blu-ray så gör den det med stil: Breaking Bad – The Complete Series är på alla sätt och vis en magnifik box som serveras lika perfekt och välgjord som Walter Whites gnistrande blå metamfetamin.

Publicerad 2014-04-11 - 17:42
Breaking Bad – The Complete Series

Walter White (Bryan Cranston) är en halvmisslyckad och dyster kemilärare i femtioårsåldern som drygar ut kassan genom att jobba deltid på en biltvätt. Han utsätts ständigt för förödmjukelser på jobbet och kämpar för att få samlivet med sin fru Skyler (Anna Gunn) och sin CP-skadade son Walt Jr. (R.J. Mitte) att fungera. När Walter får en cancerdiagnos som ger honom kort tid kvar att leva bestämmer han sig för att använda sina kemikunskaper för att lämna efter sig pengar till sin familj: han börjar tillverka metamfetamin och distribuera den ihop med en före detta elev, den småkriminelle Jesse Pinkman (Aaron Paul).

Breaking Bad – The Complete Series består av fem säsonger, 62 avsnitt och nästan femtio timmars underhållning av världsklass. Serien har vunnit fler än sextio internationella priser och har redan utsetts av många recensenter till en av tidernas bästa dramaserier. Och hyllningarna är välförtjänta, Breaking Bad formligen dryper av kvalitet på alla områden. Det handlar om en vansinnig historia med en uppsjö av spännande konflikter och många otroligt intressanta karaktärer som blir levande tack vare en rad välskrivna manus. Skådespeleriet håller genomgående hög standard och i synnerhet Bryan Cranston är fenomenal som Walter White – en sådan prestation!

Allt det tekniska i produktionen är också fantastiskt och realismen som eftersträvas är skrämmande imponerande. Serien lyckas också med ett fascinerande fenomen: publiken tvingas ständigt flytta sina egna gränser för att bevara sympatin för protagonisten Walter. Och det är inte alltid lika enkelt i takt med att handlingen spetsar till sig. Summa summarum: en sällsynt bra TV-serie! Sex stjärnor.

Blu-ray-utgåvan finns förutom i en vanlig box i en begränsad upplaga som är formad som en stor svart tunna. I den ligger alla avsnittet plus sammanlagt mer än 55 timmars extramaterial och en helt ny två timmar lång dokumentär om produktionen. Dessutom ingår ett ”Los Pollos Hermanos”-förkläde och ett samlarmynt från skaparen av serien, Vince Gilligan.

Förtjusningen avtar inte heller när man tittar på det audiovisuella: ljudet (DTS 5.1) och bilden är helt enkelt enastående.

Köp rekommenderas å det varmaste!

Breaking Bad – The Complete Series