TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

Recension BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.

Publicerad 2019-02-13 - 16:00
BlacKkKlansman

Den starkt politiskt engagerade regissören Spike Lees varumärke är inte direkt romantiska komedier, han är inte heller känd för att vara särskilt subtil eller elegant. Lee tenderar att ”skjuta mygg med kanon” och att måla med väldigt bred och onyanserad pensel. BlacKkKlansman är inte bara en av hans bästa och mest nyanserade filmer, utan (tragiskt nog) också en högst aktuell film.

Filmen bygger på den sanna historien om polisen Ron Stallworth (John D. Washington) och hans utredning av Ku Klux Klan på 1970-talet. Som den enda färgade polisen i en helvit kår lyckas Stallworth infiltrera KKK och vinner till och med klanens överstepräst, David Dukes, förtroende. Hans partner Flip (Adam Driver) tar jobbet ute i fält bland rasister med klockren på den vita rasens överlägsenhet – det enda problemet är att Stallworth är afroamerikan och Flip jude.

Lee sticker in handen långt i ett dagsaktuellt, politiskt inflammerat getingbo och river upp de alltjämt smärtsamma såren från medborgarrättrörelsen på 1960-talet och 70-talet – självaste Donald Trump hade senast under den förra presidentkampanjen stora svårigheter att ta klart avstånd från Duke. Och de två, tre senaste åren har vi åter sett klanmedlemmar och rasister tåga på amerikanska gator.

Med det sagt är det inte en konsekvent mörk och tragisk film som Lee bjuder på, han lyckas på ett utmärkt sätt kombinera de mörka krafterna med massor av befriande, härliga komik, ackompanjerad av trovärdiga karaktärer och en helt otrolig historia. Det är en delikat balansgång som Lee försöker sig på, men han lyckas ovanligt bra med att få oss att skratta åt handlingen på samma gång som det djupa allvaret aldrig hamnar i skymundan – och på så sätt blir innehållet mycket mer tillgängligt för den stora allmänheten.

(Foto: Universal/Sony)

Det visar sig att talesättet att äpplet inte faller långt från trädet stämmer, åtminstone i familjen Washington. För unga John D. Washington är inte sämre än sin mycket mer kände far (Denzel) när det gäller skådespeleriet. Han är en fullträff som den envisa, stolta och realistiska polisen som dessutom är svart. Som duo med en strålande Driver gör de välnyanserade roller som vi tror på och blir underhållna av och som väcker vårt genuina intresse.

Rasisterna från Redneck-land är däremot överdrivet enkelspåriga och på gränsen till karikerade, vilket nästan gör dem nästan löjliga och ofarliga. Särskilt i de sista scenerna känns det som om Lee hamrar in ett budskap vi redan har förstått på ett mycket mer sofistikerat sätt. 6 oscarsnomineringar har filmen fått, vi delar ut 5 ytterst välförtjänta stjärnor.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

4K-utgåvan har utmärkt bild, med vackra texturer och naturliga färger. Ibland är den dock aningen för mörk. Det häftiga musikspåret kommer till sin rätt i den fina surroundmixen (Dolby Atmos) som även har en klockren dialog. Bara trailer och en ynka ”bakomfilm” (på 5 minuter!) som bonusmaterial.

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

LB+ Månad