annons

Recension:
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.

(Foto: Tillverkare)
Drama
BlacKkKlansman

Den starkt politiskt engagerade regissören Spike Lees varumärke är inte direkt romantiska komedier, han är inte heller känd för att vara särskilt subtil eller elegant. Lee tenderar att ”skjuta mygg med kanon” och att måla med väldigt bred och onyanserad pensel. BlacKkKlansman är inte bara en av hans bästa och mest nyanserade filmer, utan (tragiskt nog) också en högst aktuell film.

Filmen bygger på den sanna historien om polisen Ron Stallworth (John D. Washington) och hans utredning av Ku Klux Klan på 1970-talet. Som den enda färgade polisen i en helvit kår lyckas Stallworth infiltrera KKK och vinner till och med klanens överstepräst, David Dukes, förtroende. Hans partner Flip (Adam Driver) tar jobbet ute i fält bland rasister med klockren på den vita rasens överlägsenhet – det enda problemet är att Stallworth är afroamerikan och Flip jude.

Lee sticker in handen långt i ett dagsaktuellt, politiskt inflammerat getingbo och river upp de alltjämt smärtsamma såren från medborgarrättrörelsen på 1960-talet och 70-talet – självaste Donald Trump hade senast under den förra presidentkampanjen stora svårigheter att ta klart avstånd från Duke. Och de två, tre senaste åren har vi åter sett klanmedlemmar och rasister tåga på amerikanska gator.

Med det sagt är det inte en konsekvent mörk och tragisk film som Lee bjuder på, han lyckas på ett utmärkt sätt kombinera de mörka krafterna med massor av befriande, härliga komik, ackompanjerad av trovärdiga karaktärer och en helt otrolig historia. Det är en delikat balansgång som Lee försöker sig på, men han lyckas ovanligt bra med att få oss att skratta åt handlingen på samma gång som det djupa allvaret aldrig hamnar i skymundan – och på så sätt blir innehållet mycket mer tillgängligt för den stora allmänheten.

(Foto: Universal/Sony)

Det visar sig att talesättet att äpplet inte faller långt från trädet stämmer, åtminstone i familjen Washington. För unga John D. Washington är inte sämre än sin mycket mer kände far (Denzel) när det gäller skådespeleriet. Han är en fullträff som den envisa, stolta och realistiska polisen som dessutom är svart. Som duo med en strålande Driver gör de välnyanserade roller som vi tror på och blir underhållna av och som väcker vårt genuina intresse.

Rasisterna från Redneck-land är däremot överdrivet enkelspåriga och på gränsen till karikerade, vilket nästan gör dem nästan löjliga och ofarliga. Särskilt i de sista scenerna känns det som om Lee hamrar in ett budskap vi redan har förstått på ett mycket mer sofistikerat sätt. 6 oscarsnomineringar har filmen fått, vi delar ut 5 ytterst välförtjänta stjärnor.

annons
<
>
(Foto: Universal/Sony)

4K-utgåvan har utmärkt bild, med vackra texturer och naturliga färger. Ibland är den dock aningen för mörk. Det häftiga musikspåret kommer till sin rätt i den fina surroundmixen (Dolby Atmos) som även har en klockren dialog. Bara trailer och en ynka ”bakomfilm” (på 5 minuter!) som bonusmaterial.

annons
  • 4K UHD BD
  • Release: 28/1/19
  • Regi: Spike Lee
  • Med: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Topher Grace, Corey Hawkins
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 2:15

Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of
annons

Läs också

Sista natten med (maffia)gänget

The Irishman är en av mästerregissören Martin Scorseses bästa filmer på flera årtionden och en omedelbar episk klassiker.

Befria dem!

Nya skådespelare kastar nytt ljus över den mytomspunna familjen Windsor i en storslagen tredjesäsong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick är fortfarande, 20 år efter sin död, en av tidernas mest spännande regissörer. Nu när höstmörkret sänker sig kommer hans rysarklassiker i en nyrenoverad och förlängd version.

Superagenter på tomgång

Kul, men den fjärde MiB-filmen kommer aldrig riktigt igång.

Fifflarcirkus

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.

Rysarkick à la Stephen King

Stephen Kings mångfasetterade rysarvärld får nytt liv i andra säsongen av sagolika Castle Rock.

Strumpebandshållare, stilettklack och pungspark!

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Sex, drugs, money, and drugs!

En fascinerande inblick i macho- och skitstövelskulturen i ”grabbgängets” finansvärld.

Din egen bästa sida?

Paul Rudd är på gränsen till sammanbrott, har en 40-årskris och är missnöjd med livet i största allmänhet. Lösningen (?) Blir en total ”rening” på ett obskyrt spa ...

Det räcker nu!

Handlingen är en enda lång gäspning, med helt ointressanta karaktärer.