Recension: BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.
Karakter
Drama
BlacKkKlansman
Annons
Annons
forfatter

Den starkt politiskt engagerade regissören Spike Lees varumärke är inte direkt romantiska komedier, han är inte heller känd för att vara särskilt subtil eller elegant. Lee tenderar att ”skjuta mygg med kanon” och att måla med väldigt bred och onyanserad pensel. BlacKkKlansman är inte bara en av hans bästa och mest nyanserade filmer, utan (tragiskt nog) också en högst aktuell film.

Filmen bygger på den sanna historien om polisen Ron Stallworth (John D. Washington) och hans utredning av Ku Klux Klan på 1970-talet. Som den enda färgade polisen i en helvit kår lyckas Stallworth infiltrera KKK och vinner till och med klanens överstepräst, David Dukes, förtroende. Hans partner Flip (Adam Driver) tar jobbet ute i fält bland rasister med klockren på den vita rasens överlägsenhet – det enda problemet är att Stallworth är afroamerikan och Flip jude.

Lee sticker in handen långt i ett dagsaktuellt, politiskt inflammerat getingbo och river upp de alltjämt smärtsamma såren från medborgarrättrörelsen på 1960-talet och 70-talet – självaste Donald Trump hade senast under den förra presidentkampanjen stora svårigheter att ta klart avstånd från Duke. Och de två, tre senaste åren har vi åter sett klanmedlemmar och rasister tåga på amerikanska gator.

Med det sagt är det inte en konsekvent mörk och tragisk film som Lee bjuder på, han lyckas på ett utmärkt sätt kombinera de mörka krafterna med massor av befriande, härliga komik, ackompanjerad av trovärdiga karaktärer och en helt otrolig historia. Det är en delikat balansgång som Lee försöker sig på, men han lyckas ovanligt bra med att få oss att skratta åt handlingen på samma gång som det djupa allvaret aldrig hamnar i skymundan – och på så sätt blir innehållet mycket mer tillgängligt för den stora allmänheten.

Annons
(Foto: Universal/Sony)

Det visar sig att talesättet att äpplet inte faller långt från trädet stämmer, åtminstone i familjen Washington. För unga John D. Washington är inte sämre än sin mycket mer kände far (Denzel) när det gäller skådespeleriet. Han är en fullträff som den envisa, stolta och realistiska polisen som dessutom är svart. Som duo med en strålande Driver gör de välnyanserade roller som vi tror på och blir underhållna av och som väcker vårt genuina intresse.

Rasisterna från Redneck-land är däremot överdrivet enkelspåriga och på gränsen till karikerade, vilket nästan gör dem nästan löjliga och ofarliga. Särskilt i de sista scenerna känns det som om Lee hamrar in ett budskap vi redan har förstått på ett mycket mer sofistikerat sätt. 6 oscarsnomineringar har filmen fått, vi delar ut 5 ytterst välförtjänta stjärnor.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

4K-utgåvan har utmärkt bild, med vackra texturer och naturliga färger. Ibland är den dock aningen för mörk. Det häftiga musikspåret kommer till sin rätt i den fina surroundmixen (Dolby Atmos) som även har en klockren dialog. Bara trailer och en ynka ”bakomfilm” (på 5 minuter!) som bonusmaterial.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 28/1/19
  • Regi: Spike Lee
  • Med: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Topher Grace, Corey Hawkins
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 2:15
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

För första gången kan du strömma video i nästan förlustfri UHD Blu-ray-kvalitet. Men långt ifrån alla får tillgång till tjänsten.
Ny actionfylld Marveltrailer är släppt
Marvel/Disney har släppt ännu en trailer till Black Widow.
Kommande ”House of the Dragon” är inte den enda Game of Thrones-prequeln som HBO håller på med!
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.