Big Eyes

Stort skådespeleri och en fascinerande handling lägger grunden för en av de bättre filmerna av Tim Burton på länge. Big Eyes imponerar och är definitivt ett steg i rätt riktning, även om det finns utrymme för förbättringar.
Big Eyes

Big Eyes är ett drama som bygger på den otroliga och sanna historien om konstnären Margaret Keane (Amy Adams). Hon utvecklar en helt unik stil med tavlor som föreställer barn med extremt stora ögon. Framgången uteblir tills hon träffar storcharmören Walter Keane (Christoph Waltz) som lyckas sälja Margarets bilder som glass i solsken. Tyvärr innebär detta att Walter tar åt sig hela äran för konsten hon har skapat och lyckan krackelerar och kulminerar i en bitter rättegång.

Tim Burton har haft en lysande karriär som filmskapare ända sedan mitten av 1980-talet men har inte imponerat lika mycket de senaste åren. Big Eyes är alltså en efterlängtad film, och har dessutom den befriande egenskapen att det är hans första ”riktiga” film på nästan 20 år (Mars Attacks, 1996) som inte har Johnny Depp eller Helena Bonham Carter i en av rollerna. Vi får två stora roller av Amy Adams och Christoph Waltz, vilket ger filmen ett stort lyft med sina tolkningar av paret Keane.

Big Eyes_6

I övrigt är filmen precis som förväntat visuellt vacker och har underbara och kreativa detaljer som vi känner igen från Burtons värld, plus ett härligt foto av Bruno Delbonnel. Big Eyes saknar dock ändå det där lilla extra som tar berättelsen till nya höjder, särskilt mot slutet. Fyra starka stjärnor.

BIG EYES BIG EYES BIG EYES Big Eyes_2
<
>