Better Living Through Chemistry

Regissörerna har haft en fin historia, en bra portion kreativitet och ett gäng bra skådespelare. Den färdiga produkten har dessvärre inte blivit speciellt bra, vad som återstår är en slätstruken cocktail som knappast förlänger livet särskilt mycket.
Komedi
Better Living Through Chemistry

Småstadsapotekaren Doug Varney (Sam Rockwell) lever ett händelselöst liv där han blir ignorerad och överkörd av sin fru Kara (Michelle Monaghan), de andra som jobbar på apoteket och svärfadern som har tog över företaget från. Men så en dag ändrar sig livet när Doug träffar den ensamma och pillerberoende Elizabeth (Olivia Wilde) som tar honom med in i en värld full av sprit, piller, sex och lögner.

Better Living Through Chemistry hade kunnat bli en riktigt bra film. Ramberättelsen är fin och rollbesättningen är lyckad, men filmen tappar på flera plan. Geoff Moore och David Posamentier debuterar både som manusförfattare och regissörer och har antagligen inte lyckats utvärdera sig själva under produktionens gång. Historien är klumpigt berättad och lyckas inte vara realistisk inom sina egna ramar. Man ska inte underskatta sin publik med enkla lösningar. Största problemet är att man inte tror på huvudpersonens utveckling och beteende, vilket gör att hela filmens fundament rasar en smula. Det är synd, för det finns mycket positivt här och en fin prestation av bland annat Sam Rockwell. Tre stjärnor.

Filmen sätter inte heller några djupa spår när den serveras på Blu-ray. Både ljudet och bilden håller en fin standard men det finns inget extramaterial.

• Release: 14 maj
  • Regi: Geoff Moore