RecensionBetter Call Saul, säsong 2

Netflix

Vince Gilligan spänner musklerna och befäster sin position när han ger oss andra rundan med advokat Jimmy McGill. Better Call Saul är fortfarande en sällsynt elegant, intelligent och kul serie.
Better Call Saul, säsong 2

I den första säsongen av Better Call Saul fick vi en ingående inblick i den tilltufsade advokaten Jimmy McGills (Bob Odenkirk) liv när han försöker att bygga upp en karriär. Vägen dit är tyvärr besvärlig och Jimmy kämpar med allt från sin sjuka bror till tvivelaktiga uppdrag med kriminella och pensionärer. Andra säsongen tar vid direkt där den första slutade och tar oss med in i en fascinerande värld med problem och absurditeter, där vi bland annat får veta mer om Jimmys förhållande till Kim (Rhea Seehorn).

Vi blev mycket positivt överraskade när skaparen av Breaking Bad, Vince Gilligan, gjorde sin TV-serie om Walter Whites fantastiska värld och verksamhet. Better Call Saul är en betydligt mer dämpad historia, men utan tvekan eminent underhållning. Serien går på djupet på karaktärerna och tar god tid på sig att bygga upp spänningen runt olika händelser. Kvaliteterna är bra skådespelare, ett välskrivet manus och en känsla för små detaljer.

Better Call Saul, sesong 2_8

Få serier är lika väl fotograferade, och det betyder mycket för hur historien förmedlas. Better Call Saul skriker inte högt, utan visar styrka med antydningar och intelligent humor som vi ser alltför sällan. Det är en serie som kräver en del av publiken, men ger oändligt mycket tillbaka om man satsar på den på allvar. Fem stjärnor. Recensionen bygger på de första avsnitten av andra säsongen.

Better Call Saul, sesong 2_7 Better Call Saul, sesong 2_6 Better Call Saul, sesong 2_5 Better Call Saul, sesong 2_1
<
>