Beautiful Boy

Beautiful Boy

Beautiful Boy behandlar ett känsligt ämne, med fokus på hur föräldrarna tar sig igenom vardagen efter deras son har begått en fruktansvärd massaker. I dessa dagar, med tragedin i Norge 22 juli färskt i minnet, är den ohyggligt aktuell.

Michael Sheen (som inte är främmande för att spela kontroversiella karaktärer, till exempel i den starka ”Unthinkable”) spelar fadern till sonen som löper amok på sin skola. Pojken skjuter helt oprovocerat 17 elever och lärare och tar sedan sitt eget liv. När polisen knackar på dörren hos föräldrarna kan varken hans mamma (Maria Bello) eller pappa förstå vad som hänt. När de sakta men säkert lyckas acceptera vad som hänt följs insikten av självrannsakan, tvivel och förebråelser – konflikter som blir sista droppen för ett redan sargat äktenskap.

Det är en otroligt stark historia som spelas upp, om en tyst och blyg pojke från övre medelklassen som plötsligt tappar greppet. Filmen hade tjänat på att fokusera mer på bakgrunden till tragedin, som den är nu känns det ofattbara ”bara” som ännu en händelse som driver det frustrerade paret till förtvivlan. Vad som ändå gör Beautiful Boy till en mäktig upplevelse är det fängslande skådespelet mellan Sheen och Bello, där inte minst scenen i ett slitet hotellrum, där de två föräldrarna går igenom stormande känslor – från apati till förlåtelse och nytt hopp, och visar människans mörkaste sidor – ger oss rysningar längs ryggraden. Fyra starka stjärnor!

BD-versionen har absolut inget bonusmaterial och bara en godkänd bild och ett mediokert ljud.

Ingen bindningstid
Redan prenumerant?