Beasts of No Nation

Netflix

Ribban läggs högt när Netflix för första gången presenterar en helt egenproducerad film. Beasts of No Nation uppfyller förväntningarna på Cary Fukunagas efterlängtade projekt och sätter en standard för en ny TV-revolution.
Beasts of No Nation

Filmen är baserad på en roman av Uzodinma Iweala och berättar historien om den unge pojken Agus (Abraham Attah) grymma öde. Under en revolution i ett icke namngivet västafrikanskt land dödas hela hans familj och han tvingas till ett liv som barnsoldat i en armé rebeller som leds av en karismatisk men störd befälhavare (Idris Elba).

Beasts of No Nation_6

Beast of No Nation är både skriven, regisserad och fotograferad av den lovande filmskaparen Cary Fukunaga (True Detective) som har försökt finansiera sitt projekt i mer än tio år. Till sist beslöt sig streaming-jätten Netflix för att gå in som producent och filmen förverkligades. Beslutet är intressant och kan definitivt visa sig vara banbrytande för framtida produktioner. Under alla omständigheter är Beasts of No Nation en dunderstark debutfilm. Fukunaga, som bland annat imponerade storligen med den första säsongen av True Detective, visar att han har stor kompetens som regissör och manusförfattare, förutom att ha en skarp blick för vackert foto. Filmen är både stark och vacker, med imponerande skådespel från en rollista som består av både proffs och amatörer. Trots sporadiska svagheter är detta ett berömvärt hantverk som sätter djupa spår. Fem stjärnor.

Beasts of No Nation_4

Serien går att strömma på Netflix, som fortfarande imponerar med den tekniska kvaliteten på både ljud och bild.

Beasts of No Nation_5