Recension: Arrival

Tankeväckande ankomst

Hur skulle vi reagera om gigantiska rymdskepp täckte himlavalvet? En tankeväckande och ytterst fascinerande film.
Karakter
Sci-Fi
Arrival
Annons
Annons
forfatter

För några år sedan, närmare bestämt 1997, gjorde vi bevittna hur Jodie Foster ledde en ”hopplös” kamp med att lyssna efter liv i rymden. 20 år senare har vi lyckligtvis kommit lite längre – för nu är de här!
I grund och botten har Arrival likheter med såväl Närkontakt av tredje graden, Kontakt och Independence Day! Men ta det lugnt, likheterna med Independence Day stannar vid 12 gigantiska rymdskepp som plötsligt använder jorden som dockningsstation. Regeringarna runtom i världen är förvirrade och vet inte hur de ska reagera, särskilt med tanke på att de elliptiska rymdskeppen inte har tagit kontakt – eller öppnat eld.
Lingvisten Louise Banks (Amy Adams) och matematikern Ian Donnelly (Jeremy Renner) anlitas av det amerikanska försvaret, lett av Weber (Forest Whitaker), för att kommunicera med utomjordingarna. Länderna som fått oväntat besök är oense om huruvida de ska skjuta först eller utgå från att besökarna är välvilliga och åtminstone först försöka påbörja en dialog.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZLO4X6UI8OY

Arrival är en förträfflig filmpärla av Dennis Villeneuve som ställer fundamentala existentiella frågor och betonar förmågan och vikten av kommunikation – och ur det perspektivet är detta en film som även gäller dagens politiska klimat.
Kommunikation är svårt och kulturella skillnader försvårar dialog ytterligare, då kan man föreställa sig hur ett samtal mellan två personer från helt olika planeter skulle gå. En sak är säker: utomjordingarna försöker berätta något för oss, men deras trumpetanden och bläckbubblor är svåra att tolka.
Filmen är krävande och går verkligen inte en upptrampad stig utan vågar vara originell och långsam, alltid med en medveten riktning och helt lysande skådespeleri. Genom hela filmen råder en härligt osäker stämning och man vet inte hur allt kommer att utvecklas – och allting är uppenbarligen inte riktigt som det verkar. Detta är en film du garanterat kommer ihåg långt efter eftertexterna har rullat färdigt. 5 stabila stjärnor.
4K-versionen har en förvånansvärt platt bild och saknar gnistrande färger och krispiga detaljer. Surroundspår (DTS 7.1) är nästan perfekt. En grundlig bakomfilm och fyra minidokumentärer ger en djupare förståelse av filmen.

 

Annons
picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

4K UHD BD
Release: 17 april 2017
Regi: Dennis Villeneuve
Med: Amy Adams, Jeremy Renner, Forrest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O’Brien
Genre: Sci-fi
Land: USA
År: 2016
Längd: 1:56

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.