annons

Recension:
Ant-Man 2 – Ant-Man and the Wasp

Väldigt lättsamma superhjältar

Småkryp som superhjältar kan vara kul – men Ant-Man 2 är helt enkelt lite väl lättsam.

(Foto: Tillverkare)
Komedi
Ant-Man 2 – Ant-Man and the Wasp

Många superhjältefilmer anklagas (med rätta) för att vara alltför pretentiösa och ta sig för på stort allvar – så är det definitivt inte med Ant-Man 2. Här får vi nonsens- och tramsversionen av superhjältarnas värld.

Första filmen om småskojaren Scott Lang (Paul Rudd) som med ”hjälp” av den excentriska vetenskapsmannen Hank Pym (Michael Douglas) krymptes till en myras storlek var faktiskt en frisk fläkt i en smått stagnerande genre. Uppföljaren går i samma fotspår men har en mycket mindre intressant historia och karaktärer som befinner sig på gränsen mellan roliga och överdrivet fåniga.

Skurkar är på jakt efter Pyms uppfinning och Pym själv är på jakt efter sin fru (Michelle Pfeiffer) som fångades i kvantvärlden för trettio år sedan. Ant-Man själv är bara intresserad av att det bara är ett par dagar kvar tills han blir av med sin fotboja – men de sista dagarna i husarrest blir definitivt ingen dans på rosor.

Rudd är ännu en gång ett fynd i rollen som muntra, sarkastiska och rakt igenom goda superhjälten Ant-Man. Han har en förmåga att alltid hamna på fel plats vid fel tillfälle, och den här gången får han sällskap av The Wasp (Evangeline Lilly).

(Foto: Walt Disney)

Specialeffekter finns det gott om och de är imponerande. Jämförelsen med Älskling jag krympte barnen går inte att undvika. I uppföljaren använder de sig mer av lite väl enkel humor som att kasta enorma saltströare och andra saker på varandra än i första filmen, samtidigt som hus och bilar förminskas med enkla knapptryckningar. Fascinerande till en början, men efter ett tag blir det lite overkill.

Skurkarna och Ant-Mans medarbetare blir fullständigt karikerade seriefigurer, som hämtade ur en B-film från 1980-talet. Nej, det här blir väl segt och mest kul för det yngre gardet i familjen. Absolut en sevärd film, men väldigt lättglömd och utan djup eller substans. 3 mediokra stjärnor.

annons
<
>
(Foto: Walt Disney)

Ljudspåret (DTS 7.1) går absolut inte att klaga på, något vi annars ofta har klagat på i Disneys Marvel-filmer. Bildkvaliteten håller en mycket hög standard rakt igenom. Som bonus får vi kommentarer från regissören, en helt okej bakomfilm samt bloopers och ett par utelämnade scener.

annons
  • 4K UHD BD
  • Release: 12/11/18
  • Regi: Peyton Reed
  • Med: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Peña, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Michelle Pfeiffer
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 1:58

Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of
annons

Läs också

Sista natten med (maffia)gänget

The Irishman är en av mästerregissören Martin Scorseses bästa filmer på flera årtionden och en omedelbar episk klassiker.

Befria dem!

Nya skådespelare kastar nytt ljus över den mytomspunna familjen Windsor i en storslagen tredjesäsong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick är fortfarande, 20 år efter sin död, en av tidernas mest spännande regissörer. Nu när höstmörkret sänker sig kommer hans rysarklassiker i en nyrenoverad och förlängd version.

Superagenter på tomgång

Kul, men den fjärde MiB-filmen kommer aldrig riktigt igång.

Fifflarcirkus

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.

Rysarkick à la Stephen King

Stephen Kings mångfasetterade rysarvärld får nytt liv i andra säsongen av sagolika Castle Rock.

Strumpebandshållare, stilettklack och pungspark!

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Sex, drugs, money, and drugs!

En fascinerande inblick i macho- och skitstövelskulturen i ”grabbgängets” finansvärld.

Din egen bästa sida?

Paul Rudd är på gränsen till sammanbrott, har en 40-årskris och är missnöjd med livet i största allmänhet. Lösningen (?) Blir en total ”rening” på ett obskyrt spa ...

Det räcker nu!

Handlingen är en enda lång gäspning, med helt ointressanta karaktärer.