Recension: Ant-Man 2 – Ant-Man and the Wasp

Väldigt lättsamma superhjältar

Småkryp som superhjältar kan vara kul – men Ant-Man 2 är helt enkelt lite väl lättsam.
Karakter
Komedi
Ant-Man 2 – Ant-Man and the Wasp
Annons
Annons
forfatter

Många superhjältefilmer anklagas (med rätta) för att vara alltför pretentiösa och ta sig för på stort allvar – så är det definitivt inte med Ant-Man 2. Här får vi nonsens- och tramsversionen av superhjältarnas värld.

Första filmen om småskojaren Scott Lang (Paul Rudd) som med ”hjälp” av den excentriska vetenskapsmannen Hank Pym (Michael Douglas) krymptes till en myras storlek var faktiskt en frisk fläkt i en smått stagnerande genre. Uppföljaren går i samma fotspår men har en mycket mindre intressant historia och karaktärer som befinner sig på gränsen mellan roliga och överdrivet fåniga.

Skurkar är på jakt efter Pyms uppfinning och Pym själv är på jakt efter sin fru (Michelle Pfeiffer) som fångades i kvantvärlden för trettio år sedan. Ant-Man själv är bara intresserad av att det bara är ett par dagar kvar tills han blir av med sin fotboja – men de sista dagarna i husarrest blir definitivt ingen dans på rosor.

Rudd är ännu en gång ett fynd i rollen som muntra, sarkastiska och rakt igenom goda superhjälten Ant-Man. Han har en förmåga att alltid hamna på fel plats vid fel tillfälle, och den här gången får han sällskap av The Wasp (Evangeline Lilly).

Annons
(Foto: Walt Disney)

Specialeffekter finns det gott om och de är imponerande. Jämförelsen med Älskling jag krympte barnen går inte att undvika. I uppföljaren använder de sig mer av lite väl enkel humor som att kasta enorma saltströare och andra saker på varandra än i första filmen, samtidigt som hus och bilar förminskas med enkla knapptryckningar. Fascinerande till en början, men efter ett tag blir det lite overkill.

Skurkarna och Ant-Mans medarbetare blir fullständigt karikerade seriefigurer, som hämtade ur en B-film från 1980-talet. Nej, det här blir väl segt och mest kul för det yngre gardet i familjen. Absolut en sevärd film, men väldigt lättglömd och utan djup eller substans. 3 mediokra stjärnor.

<
>
(Foto: Walt Disney)

Ljudspåret (DTS 7.1) går absolut inte att klaga på, något vi annars ofta har klagat på i Disneys Marvel-filmer. Bildkvaliteten håller en mycket hög standard rakt igenom. Som bonus får vi kommentarer från regissören, en helt okej bakomfilm samt bloopers och ett par utelämnade scener.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 12/11/18
  • Regi: Peyton Reed
  • Med: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Peña, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Michelle Pfeiffer
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 1:58
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.