Anonym

Blu-ray-anmeldelse

Hollywoods största katastroffilmare kokar sensationell soppa av gamla konspirationsteorier!
Anonym

Anonymous bygger på gamla teorier om att Shakespeare inte själv skrev sina verk utan bara var ett ansikte utåt för den som i själva verket låg bakom skrivandet: Edward De Vere, den 17:e earlen av Oxford. De Vere betalade pengar till Shakespeare för att han skulle låtsas vara författaren eftersom det inte var accepterat att någon adelsman ägnade sig åt konst. Shakespeare var i själva verket en girig, korkad och drucken analfabet som fick jobbet av en slump!

Emmerich, som är känd för sina spektakulära katastroffilmer, sägs ha arbetat länge med detta projekt, och visst är det en imponerande film på många sätt. Dessvärre är den bara imponerande på det rent produktionsmässiga planet, även om skådespelarna gör ett bättre jobb än de brukar göra i hans filmer. Anonymous tappar tråden som ett alldeles för komplicerat och illa strukturerat sensationssökeri som inte förmår engagera. Alltför många karaktärer och hoppande fram och tillbaka i tiden gör detta till en tröttsam historia, som dessutom är så kolossalt kontroversiell och konspiratorisk att det överskuggar andra kvaliteter. Tre stjärnor.

Skulle man vara sugen på att stoppa in den här filmen i Blu-ray-samlingen – mellan The Day

• Release: 11 juli 2012
  • Regi: Roland Emmerich