Recension: Anna

Härlig överdriven actionhjältinna

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.
Karakter
Action
Anna
Annons
Annons
forfatter

Det går en klar röd tråd genom den lekfulle, franske regissören Luc Bessons filmografi: han helt enkelt älskar actionhjältinnor. Helst i långa, blonda och smala versioner, och de ska skjuta och slåss som om det inte finns någon morgondag.

Från hårtslående (och sårbara) Anne Parillaud i Nikita (amerikansk nyinspelning, Point of No Return med Bridget Fonda), via Lolita-aktiga Mathilda i klassiska Léon, till Milla Jovovich i Femte Elementet och Joan of Arc, äventyrliga Louise Bourgoin i Adèle och Mumiens hemlighet till yppiga Scarlett Johansson i häftiga Lucy. Alla är starka kvinnor som opererar på mäns territorium.

Besson föredrar långa, smala fotomodeller är ingen hemlighet, i Anna får vi se den riktiga, ryska fotomodellen Sasha Luss i sin andra Besson-film. Luss spelar moskoviten Anna som hamnar i dåligt sällskap, bland droger och brottslighet, men som ”räddas” av KGB i början av 1990-talet. Genom en fransk modellbyrå, där KGB-chefen Olga (Helen Mirren) har ett finger med i spelet, får hon en modellkarriär i Paris. På ”fritiden” avrättar hon fiender till Ryssland.

Anna är, på gott och ont, en klassisk Besson-film med häftiga, starkt överdrivna actionscener, mängder av eldstrider, knorrar i handlingen, stereotypa karaktärer och en supertuff kvinnlig huvudroll. Bessons främsta mål är alltid att underhålla, något som han inte heller försöker dölja, undertonerna är girl power och pro-feminism. Och den här gången lyckas (den mycket ojämna) Besson på båda dessa plan.

Sasha Luss (Foto: Nordisk Film)

Luss är ett fynd som den arketypiska supermodellen som har vett i skallen och skjuter och slåss som en enmansarmé. Massor av underbara, popcorn-aktiga actionscener som inte utger sig för vara något annat än de är. Klyschorna radar upp sig, persongalleriet är endimensionellt och Helen Mirren är på gränsen till en karikatyr av KGB-agenten. Men allt är så lekfullt överdrivet, med läckra actionscener och en helgjuten huvudroll, att vi låter oss charmas.

En riktig guilty pleasure-film. Långtifrån lika bra och dyster som Nikita, som den brås starkt på, men ändå en snygg kvinnlig actionhjälte för vår tid. Både Luke Evans och Cillian Murphy blir stupida biroller i Annas klyftiga plan. Besson väver en intrikat, om än inte direkt oförutsägbar, historia med gott om tidshopp och karaktärer som alla har sin egen agenda. Mot slutet blir flykten från KGB-byggnaden lite väl over-the-top, nästan parodisk, men stilen håller för 4 otroligt underhållande stjärnor.

Tyvärr släpps Anna inte på 4K i Skandinavien, däremot är både bildkvaliteten och ljudspåret (Dolby Atmos) ovanligt imponerande för att vara Blu-ray. Inget bonusmaterial.

<
>
(Foto: Nordisk Film)
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 7/10/9
  • Regi: Luc Besson
  • Med: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Lera Abova, Eric Godon
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 2:02

 

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.