Search
Generic filters

Recension : Anna

Härlig överdriven actionhjältinna

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Karakter
Action
Anna

Det går en klar röd tråd genom den lekfulle, franske regissören Luc Bessons filmografi: han helt enkelt älskar actionhjältinnor. Helst i långa, blonda och smala versioner, och de ska skjuta och slåss som om det inte finns någon morgondag.

Från hårtslående (och sårbara) Anne Parillaud i Nikita (amerikansk nyinspelning, Point of No Return med Bridget Fonda), via Lolita-aktiga Mathilda i klassiska Léon, till Milla Jovovich i Femte Elementet och Joan of Arc, äventyrliga Louise Bourgoin i Adèle och Mumiens hemlighet till yppiga Scarlett Johansson i häftiga Lucy. Alla är starka kvinnor som opererar på mäns territorium.

Besson föredrar långa, smala fotomodeller är ingen hemlighet, i Anna får vi se den riktiga, ryska fotomodellen Sasha Luss i sin andra Besson-film. Luss spelar moskoviten Anna som hamnar i dåligt sällskap, bland droger och brottslighet, men som ”räddas” av KGB i början av 1990-talet. Genom en fransk modellbyrå, där KGB-chefen Olga (Helen Mirren) har ett finger med i spelet, får hon en modellkarriär i Paris. På ”fritiden” avrättar hon fiender till Ryssland.

Anna är, på gott och ont, en klassisk Besson-film med häftiga, starkt överdrivna actionscener, mängder av eldstrider, knorrar i handlingen, stereotypa karaktärer och en supertuff kvinnlig huvudroll. Bessons främsta mål är alltid att underhålla, något som han inte heller försöker dölja, undertonerna är girl power och pro-feminism. Och den här gången lyckas (den mycket ojämna) Besson på båda dessa plan.

Sasha Luss (Foto: Nordisk Film)

Luss är ett fynd som den arketypiska supermodellen som har vett i skallen och skjuter och slåss som en enmansarmé. Massor av underbara, popcorn-aktiga actionscener som inte utger sig för vara något annat än de är. Klyschorna radar upp sig, persongalleriet är endimensionellt och Helen Mirren är på gränsen till en karikatyr av KGB-agenten. Men allt är så lekfullt överdrivet, med läckra actionscener och en helgjuten huvudroll, att vi låter oss charmas.

En riktig guilty pleasure-film. Långtifrån lika bra och dyster som Nikita, som den brås starkt på, men ändå en snygg kvinnlig actionhjälte för vår tid. Både Luke Evans och Cillian Murphy blir stupida biroller i Annas klyftiga plan. Besson väver en intrikat, om än inte direkt oförutsägbar, historia med gott om tidshopp och karaktärer som alla har sin egen agenda. Mot slutet blir flykten från KGB-byggnaden lite väl over-the-top, nästan parodisk, men stilen håller för 4 otroligt underhållande stjärnor.

Tyvärr släpps Anna inte på 4K i Skandinavien, däremot är både bildkvaliteten och ljudspåret (Dolby Atmos) ovanligt imponerande för att vara Blu-ray. Inget bonusmaterial.

<
>
(Foto: Nordisk Film)

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 7/10/9
  • Regi: Luc Besson
  • Med: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Lera Abova, Eric Godon
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 2:02

 

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    I dag har Disney+ premiär, men vad ska du titta på?
    Bakgrundshistorien om den legendariska, iskalla syster Ratched är en perfekt inramning för en ovanligt lyckad TV-serie.
    Med sin första originalserie andas Disney nytt – och klassiskt – liv i Star Wars-sagan.
    I ett ganska så genomsnittligt drama om att återhämta sig efter en familjetragedi, vilket lett till alkoholism, levererar Affleck äkta vara.
    September betyder kallare dagar och mörkare kvällar. Allt är upplagt för långa, sköna dagar framför TV:n.
    Hilary Swank styr sin internationella besättning med kurs mot Mars – men både färden och familjen där hemma råkar ut för ”grus i maskineriet”.
    Christopher Nolans senaste film är en härlig, bitvis absurd, blandning av James Bond, sci-fi och domedagsprofetia.
    Amerikanerna försöker återskapa magin från Braveheart – och kraschar.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.