Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Recension: Amsterdam

Anmärkningsvärt bortkastad talang

Fågel eller fisk? Trots att vi har tittat i mer än två timmar vet vi faktiskt inte.

Av / 2022-12-24 - 10:15
Amsterdam
Tor Aavatsmark

Sällan har en så vansinnigt begåvad ensemble levererat en så ofullständig, starkt frustrerande produkt!

Det engelska ordet för regissör, ”director”, kommer från det anglo-franske ordet ”directour”. Oxford-ordboken har följande definition av ordet: ”set straight, arrange, give a particular direction to, to direct, to guide, keep straight”. Nu filmades Amsterdam visserligen under covid-restriktionerna, så vi misstänker att regissör David O. Russell eventuellt har utfört sin ”regi” via Zoom …

För är det något som Amsterdam påminner om så är det ett kosläpp på våren, när korna släpps ut på grönbete och helt okontrollerat studsar omkring.

Titta bara på den här rollistan: Christian Bale, Margot Robbie, John D. Washington, Andrea Riseborough, Michael Shannon, Mike Myers, Taylor Swift, Zoe Saldaña, Rami Malek, Robert De Niro och Chris Rock. Visserligen har Russell varit en relativt ojämn regissör, ​​men på sitt CV har han verkligt starka filmer som The Fighter, Silver Linings Playbook och den njutbara American Hustle. Så hur i hela friden kunde det gå så fel med Amsterdam?

Läs också The Fighter Hela sju oscarsnomineringar blev det för The Fighter. Det är en klar indikation på att filmen har gott om kvaliteter, även om det känns som om den saknar en rond eller två i ringen för att bli helt komplett.

Den bakomliggande tanken tycks ha varit att visa hur makt korrumperar och att folket i en demokrati inte kan ta sitt folkliga styre för givet. Det finns elitistiska, mäktiga grupper som är villiga att bortse från demokratins spelregler om de anser att det gynnar dem. Med detta som bakgrund vävs verkliga händelser från 1930-talets USA in – och tittar man bakom handlingen så försöker Russell (som förutom att sitta i regissörsstolen även har skrivit manus) dra ett par paralleller till dagens korrupta politiska situation i USA, med det ständigt återkommande hotet från Trump-fascism.

 

Allt börjar i New York 1933, där vapenbrödraduon som utgörs av läkaren Bert Berendsen (Christian Bale) och den listige advokaten Harold Woodman (John D. Washington) hjälper klienter en bit ner på framgångsstegen.

Båda påverkades svårt av brutala strider i Frankrike under första världskriget och nu har Berendsen specialiserat sig på att hjälpa veteraner med krigsskador. Vid sidan om driver han sitt högst privata och experimentella apotek som utvecklar smärtlindrande mirakelmedicin. Bland kunderna finns allt från poliser till högt uppsatta herrar.

När dottern (Taylor Swift) till miljardären Meekins anlitar radarparet för att avslöja ett eventuellt mord (?) på sin pappa går allt snabbt åt skogen – och de blir själva jagade av polisen.

Amsterdam (Foto: Walt Disney)

Sedan görs ett rejält hopp till slagfältet på de franska slätterna under första världskriget, där livslånga vänskapsband bildas och soldater slaktas som flugor. De som har tur överlever, men oftast svårt skadade och vanställda. På sjukstugan hamnar Berendsen och Woodman på samma avdelning och blir fascinerade av den något frispråkiga, gåtfulla sjuksköterskan Valerie Voze (Margot Robbie).

Här byter Amsterdam tempo helt och hållet och blir en tillbakablick på ung vänskap, kärlek och en vaudeville-tillvaro under Amsterdams bohemiska efterkrigstid. Valerie odlar sin konst medan männen dansar efter hennes pipa – tills pipan plötsligt stannar. Fascinerande nog är den här delen filmens starkaste.

Amsterdam (Foto: Walt Disney)

Med vackra Valerie ur bilden är vi återigen tillbaka till 1930-talets USA, i en mellankrigstid som fortfarande präglas av Den stora depressionen, klassklyftor och rasmotsättningar. Här byter Berendsen och Woodman spår och försöker avslöja en mörk konspiration, samt lösa ett olöst mord där de antar att skurken Tom Voze (Rami Malek) har en nyckelroll. Allt medan Berendsens svärföräldrar från helvetet fortsätter att plåga honom och två CIA-agenter vill rekrytera dem – något oklart av vilken anledning.

Och tyvärr är oklart nyckelordet här. För varken karaktärerna, handlingen eller regissören är helt överens om filmens regi eller genre!

Ska den vara krim, satirisk komedi eller bitter samhällsanalys med korrupta politiker och elitens fascistiska tendenser? Detta, mina damer och herrar, det är nog inte bara undertecknad som undrar, för här spretas det åt alla håll och kanter.

Russell kan uppenbarligen inte bestämma sig, och den här gången har han inte heller kunnat ”kill his darlings”, så stundtals känns filmen onödigt långrandig och olidligt tråkig.

AMSTERDAM AMSTERDAM AMSTERDAM AMSTERDAM
<
>
Amsterdam (Foto: Walt Disney)

Inte ens en sedvanligt bra Robert De Niro lyckas till slut varken att knyta ihop trådarna eller höja intensiteten i Amsterdam nämnvärt. Vi får förklarat att manuset, väldigt löst, är baserat på verkliga planer för en statskupp, kallad ”The Wall Street Putsch”, med en amerikansk general i centrum för finanskomplottens kupp mot president Roosevelt.

Synd bara att huvudintrigen försvinner i Russells överflöd av biroller, sidohistorier och förvirrande/riktningslös regi. Man skulle kunna tro att ett så här stort projekt, med så mycket toppfolk både framför och bakom kameran, skulle kunna hålla tillbaka den egensinniga regissören – och åtminstone ge honom en kompetent redigerare?

Amsterdam (Foto: Walt Disney)

Filmens starkaste kort är enastående skådespeleri från framför allt Christian Bale och det underbara, vackert tajmade samspelet mellan Bale, Robbie och Washington. Koloriten är en fullträff och Emmanuel Lubezkis foto är något man skulle kunna bli kär i!

Otroligt nog står själva huvudplotten nästan i vägen för en bra historia, drunknar i kaos och alldeles för många bollar i luften. Det är något att tänka på för Russell, eftersom han faktiskt försöker få fram (tror vi i alla fall …) att USA:s demokrati även i dag klassas som ”Kod röd!”, exemplifierat av den Trump-stödda stormningen av kongressen i fjol.

Läs också Cancelled! Om det är något vi inte vill ska stå på informationstavlan på flygplatsen så är det ”Cancelled”

Amsterdam är faktiskt inte alls en riktigt dålig kalkon, det är just det som är så frustrerande. Filmen utstrålar kvaliteter, men allt är så flagrant medelmåttigt och kaotiskt utfört. Som helhet faller projektet ihop och förtjänar inte mer än 3 ytterst svaga stjärnor.

Amsterdam hade premiär på Disney+ den 14 december. Se den om du inte kan få nog av Christian Bale och Margot Robbie.

Amsterdam (Foto: Walt Disney)
Karakter
Amsterdam

Fakta:

  • Disney+
  • Release: 14 december 2022
  • Regi: David O. Russell
  • Med: Christian Bale, Margot Robbie, John D. Washington, Alessandro Nivola, Andrea Riseborough, Michael Shannon, Mike Myers, Taylor Swift, Zoe Saldaña, Rami Malek, Robert De Niro, Chris Rock
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2022
  • Längd: 2:14
  • Betyg: 3

1 reaktion på ”Amsterdam”

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ljud & Bild
Rulla till toppen