annons
annons
Anmeldelse:

American Sniper

annons

Ringräven Clint Eastwood gör film om ”legendaren” som toppar listan över krypskyttar som dödat flest i amerikanska arméns historia.

Vi har tappat räkningen på hur många filmer som varit Clint Eastwood ABSOLUT sista, men vi beklagar oss verkligen inte över att 85-åringen fortsätter att regissera. Med tanke på American Snipers kvaliteter önskar vi oss mer än gärna att Eastwood återvänder till vita duken gång på gång.

Den här gången har Eastwood tagit sig an historien om den specialiserade SEAL-soldaten Chris Kyle (Bradley Cooper) som har de mest fantastiska prickskyttefärdigheter. Efter att han från sitt enkla hem i Texas bevittnat när amerikanska ambassader anfölls i Kenya och Tanzania, och därefter elfte september, bestämmer sig rodeohjälten Kyle för att försvara fosterlandet (”världens bästa land”) och familjen. Som 30-åring tar han sig igenom den hårda rekryteringen och blir krypskytt i Irak. Officiellt sköt han fler än 160 irakier under sina fyra vändor i det krigshärjade landet – och kom hem som en förändrad man.

American Sniper_11

American Sniper har stora likheter med Kathryn Bigelows oscarsvinnande The Hurt Locker (2008) om en ”enkel” man som desarmerar bomber i Irak och till slut blir desillusionerad. Men Eastwoods film berättas mer direkt och är nästan dokumentariskt enkel. Cooper gör ett fenomenalt jobb när han porträtterar den jordnära och naiva texasbon som bara är i Irak för att göra sitt jobb och skydda sitt land – utan att någonsin ställa svåra frågor om sina uppdrag och om kriget. Ärligt och äkta framställer Eastwood soldaternas helvete i sand, hetta och omgivna av fientliga irakier, men bitvis saknar filmen nerv och engagemang.

N07A6557.dng

I alltför långa perioder känns historien lika oengagerande och likgiltig som hjälten den porträtterar, Kyle blir bara emellanåt konfronterad av sitt ”jobb” och vad det faktiskt gör med honom som människa. Kyle inbjuder inte direkt till känslomässigt närmande, vi sitter nästan som distanserade betraktare när historien utvecklar sig. När det är sagt så behärskar Clintan fortfarande täta actionscener med bravur och serverar oss som helhet en otroligt dramatisk berättelse från vår alltför närbelägna nutidshistoria; ännu en gång får vi inpräntat i oss att krig är ett helvete, i den här filmen betraktat från ena sidan av slagfältet. Fyra stjärnor.

Bildkvaliteten är lite grov och har en smula bleka färger, men en gedigen skärpa och naturlig färgmättnad. Ljudspåret (Dolby Atmos 5.1.2) är i en klass för sig! Ovanligt kristallklar dialog, det dundrar rappt och skakar i subbasen när stridsvagnar rullar in på filmduken och i de många intensiva stridsscenerna viner kulorna runt och över oss med en fantastisk träffsäkerhet. Helt enkelt en njutning – och en upplevelse på egen hand! Bonusmaterialet på BD-skivan har en duglig halvtimmes bakomfilm och mer om den riktige Chris Kyle.

• Release: 1 juni 2015
  • Regi: Clint Eastwood
  • Med: Bradley Cooper, Sienna Miller, Kyle Gallner, Cole Konis, Elise Robertson, Keir O’Donnell
  • Längd: 2:12

Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Avengers: Endgame

Avengers: Endgame

Alla krafter förenas när superhjältarna en gång för alla ska sätta stopp för ondskan, i en actionspäckad film som är kryddad med fina karaktärer och känslor. Lägg till som favorit