Recension: Alice i spegellandet 3D

Misslyckad retur till Underlandet

Ännu en gång får vi följa med Alice tillbaka till det sagolika underlandet, fast den här gången är det tyvärr bara en snygg kuliss utan innehåll.

Publicerad 2017-01-16 - 15:58
Alice i spegellandet 3D
Sverker Billing

Självaste Tim Burton fick i uppdrag av Disney att återskapa den excentriska animationsfilmen som bygger på Lewis Carrols böcker från 1951. För sex år sedan fick vi se resultatet: Alice i Underlandet med levande skådespelare (och mycket CGI-effekter). Definitivt en mer än godkänd film som behöll den udda stämningen och karaktärerna från böckerna och den animerade filmen och broderade ut handlingen ytterligare. Och en kassasuccé blev det – vilket naturligt borgar för en uppföljare.
Burton tackade nej till tvåan, så i regissörsstolen hittar vi James Bobin. Aldrig hört talas om honom? Inte vi heller! Och det är inte så konstigt, med tanke på att den enda spelfilmen på hans CV är Muppets Most Wanted. Men lugn, vi ska inte skylla hela den här misären på regissören, han har faktiskt gjort mycket i Burtons anda. Däremot har vi en stor gås oplockad med Linda Woolverton som har skrivit det innehållslösa och meningslösa manuskriptet.

(Foto: Produsenten)
Framför kameran återser vi samma gäng som förra gången, med duktiga Mia Wasikowska i huvudrollen som den starka och dominanta, feministiska Alice. Nyskilde Johnny Depp har en mycket framträdande roll som den galne hattmakaren och som de två drottningsystrarna Iracebeth/Röda drottningen och Mirana/Vita drottningen ser vi Helena Bonham-Carter och Anne Hathaway.
Wasikowska är bra rollen som Alice, trots att hon den här gången har betydligt mindre att spela på. Hathaway är reducerad till en liten biroll och Bonham-Carter spelar sin sedvanliga ”skruvade” kvinnokaraktär. Och apropå skruvade karaktärer så går Johnny Depp för långt i sin tolkning av hur totalt fucked up Hattmakaren verkligen är – det drar sig mer mot det parodiska. Den enda som verkligen imponerar är Sacha Baron Cohen som Tiden, han är en ökänd karaktär med de saftigaste replikerna och den coolaste kostymen. En karaktär som uppenbarligen har mer djup än vad som kommer fram i filmen.
Som tur är har teamet haft så mycket skam i kroppen att de skriver att filmen är ”baserad på Lewis Carrolls karaktärer”, för den här historien har ytterst lite med Carrolls berättelser att göra. I korthet handlar filmen om att Hattmakaren har fått en antydan om att hans familj eventuellt fortfarande lever (de dödades av Draken för åtskilliga årtionden sedan), men ingen tror honom och han blir faktiskt galnare och mer inåtvänd än tidigare. Men så återvänder Alice tillbaka till underlandet och lovar att hon ska hjälpa honom. Hur då? Jo, genom att resa i tiden.
Alice söker upp Tiden och lånar hans praktiska lilla tidsmaskin ”kronosfären”, eller rättare sagt: hon stjäl den. Sedan börjar Alices kamp för att rädda Hattmakarens familj från Drakens eld samtidigt som Tiden och den Röda drottningen jagar henne. Men det största problemet är att hela ”tidssystemet” – och hela världen – riskerar att rasa ihop om inte ”kronosfären” kommer hem.
That’s it! Mer än så har inte handlingen att bjuda på. Vi kommer inte närmare inpå karaktärerna, och inte heller fördjupas eller utvecklas historien. Däremot får vi se en otroligt läcker CGI-värld med ett par spektakulära scener och, bitvis, halsbrytande action. Fast hela den konstlade ytan maskerar egentligen bara att filmen inte har någon som helst historia att berätta. Den är också befriad från charmen och de flesta av de udda karaktärerna som kännetecknar Carrolls böcker om Alice.
Allt kokar ner till moralpredikan om att man inte ska ljuga, samt att familjen, trots allt, är det viktigaste i livet. Helt okej, och bländande rent visuellt, men efter närmare två timmar känner vi mest tomhet. Efter stor tvekan sträcker vi oss till tre lövtunna stjärnor.
Om inte själva filmen infriar så är det åtminstone inte mycket fel på den tekniska kvaliteten. Bildkvaliteten i 3D är oftast utmärkt, med bara en antydan till crosstalk emellanåt. Ljudspåret (DTS 7.1) har en härligt exakt och fyllig surroundmix. Bonusmaterialet innehåller en duglig bakomfilm, ett par borttagna scener, kommentatorsspår, musikvideo samt ett par minidokumentärer.

Alice i spegellandet 3D

Release: 10 oktober 2016
Regi: James Bobin