: After Earth

Nästan hela familjen Smith ligger bakom produktionen av en av årets mest omtalade filmer om en far och en son som av misstag hamnar på Jorden tusen år efter dess undergång och måste försöka överleva bland farliga fiender. Resultatet är uppseendeväckande svagt och ger begreppet självinsikt en helt ny dimension.

Publicerad 2013-12-10 - 06:00
After Earth

Sommarens stora ”blockbuster” berättar historien om den överlevande mänskligheten som koloniserat en ny planet, Nova Prime, tusen år efter Jorden förstörts av en rad naturkatastrofer och krig. Vi möter en legendarisk general vid namn Cypher Raige (Will Smith) som ska dra sig tillbaka och umgås med sin familj efter många års trogen tjänst. På ett sista rutinuppdrag har han med sig sin son Kitai (Jaden Smith) när rymdskeppet kraschar i en storm av asteroider och de tvingas nödlanda på Jorden. Cypher ligger dödligt sårad i vrakresterna och Kitai tvingas ge sig iväg ensam för att lokalisera en nödsändare 10 mil bort. På vägen måste han undvika Ursaen-monstren som kan lukta sig till rädsla – och får äntligen chansen att bli lika stor hjälte som sin far.

Will Smith har haft en fantastisk karriär och stor kommersiell framgång som skådespelare ända sedan genombrottet i TV-serien ”Fresh Prince i Bel-Air” på 90-talet. Han har också satsat stora summor av sina intjänade pengar på att producera filmer. After Earth är inte bara producerad av Will Smith, även hans fru Jada Pinkett Smith och svågern Caleeb Pinkett är medproducenter. Som regissör har familjen Smith anlitat stjärnregissören M. Night Shyamalan, som slog igenom med Sjätte sinnet 1999 och följde upp med flera klart godkända filmer som Unbreakable och Signs – men som på senare år har gjort dåliga filmer som The Happening och The Last Airbender.

Shyamalans dalande rykte förbättras inte direkt av att han regisserat och skrivit manus till After Earth, men det är knappast hans fel att slutresultatet blivit så svagt. Historien är nämligen författad av Will Smith och även om Shyamalan har regisserat det visuella och det filmtekniska så är det faktiskt Smith som har regisserat berättandet och instruerat skådespelarna, vilka främst är han själv och hans son. Ur den synvinkeln kan man definitivt säga att After Earth är en ren produkt av ingen annan än Will Smith och stora delar av hans närmaste familj.

Som färdig film betraktad är resultatet inte särskilt lyckat, och det är förvånansvärt med tanke på hur många kvalitetsfilmer Will Smith har varit inblandad i. After Earth ska handla om förhållandet mellan far och son, men ramberättelsen är en film som osar av pretentiöst storhetsvansinne och banal symbolik. Den dryper av pinsamma scener och svulstig dialog som ofta är ofrivillig komisk och plågsam att genomlida. Regissörskombinationen Shyamalan/Smith är katastrofal och det är sällan man ser skådespelare göra ett så platt jobb.

Jaden Smith är extra usel och borde inte ha fått rollen av sin far. Det verkar nästan som om hela projektet har varit Will Smiths chans att förverkliga drömmen om storhet och mänskligt lidande där han involverat varenda familjemedlem utan att tänka på den färdiga produkten. Vansinniga 130 miljoner dollar kunde ha lagts på mycket annat trevligt för familjen eller något annat filmprojekt – även om After Earth innehåller vissa sevärda scener. Men det håller inte i längden. Två stjärnor.

Föga överraskande är detta en mycket imponerande BD-utgåva rent tekniskt. After Earth är den första filmen som spelats in med Sonys digitala kamera F-65, och med en bild som fått 4K-mastring är bildkvaliteten helt makalös. Det går inte heller att klaga på det otroliga ljudspåret i DTS-HD Master Audio 5.1. Om man bara vill testa hemmabion eller imponera på grannarna är detta rätt film! BD-skivan har sex, sju bakomfilmer som är relativt intressanta men de tillför inte filmen något nämnvärt.

After Earth

• Release: 30 oktober 2013
  • Regi: M. Night Shyamalan