Recension A Quiet Place

Att tiga är guld

En annorlunda post-apokalyptisk film med en konstant kuslig stämning.
Rysare
A Quiet Place

John Krasinski är mest känd för komedier och sin roll i serien The Office, men med sin A Quiet Place framstår han som en mer än kompetent regissör, och som en skådespelare med ett bredare register.

I en liten stad i USA möter vi familjen Abbott som består av pappa (Krasinski), mamma (Emily Blunt) och deras tre små barn. De smyger runt i den öde staden på jakt efter medicin och förnödenheter. Minsta lilla ljud lockar till sig monster, en blandning av köttätande växter, spindlar och människor – som slaktar allt som rör sig.

Efter en brutal öppningsscen hoppar vi ett år framåt i tiden. Familjen bor ensamma på en stor gård ute i ödemarken, mamman väntar barn och pappan försöker ta reda på hur man ska ta livet av monstren som tycks ha tagit över och lamslagit hela världen. De kommunicerar med teckenspråk och tysta viskningar. De går på små stigar av sand och allting är fullständigt ljudisolerat. Äldsta dottern Regan (en skrämmande bra Millicent Simmonds) är döv och pappan konstruerar en hörapparat.

A Quiet Place är något så sällsynt som en nedtonad, nästan ”sofistikerad” postapokalyptisk film. Vi lär känna den lilla familjen och det mesta utspelas på gården. Här är det inte kampen mot andra människor som är i fokus, utan den traumatiska tillvaron som beror på att allting måste göras i fullständig tystnad, liksom det ständiga hotet från monstren. Filmen ligger närmare en psykologisk thriller än en traditionell rysare och har äkta, trovärdiga karaktärer med djup som vi bryr oss om.

Emily Blunt är lysande som den blivande modern som kommer att göra allt för att skydda familjen, Krasinski själv passar utmärkt som den alldagliga pappan som måste ta till extraordinära åtgärder för att skydda sig och sin familj – och allting ackompanjeras av den ohyggliga tystnaden. Fotot (Charlotte B. Christensen) bidrar till den klaustrofobiska stämningen och tar oss tätt inpå familjen, som om vi hade kikare. En härlig och skrämmande bra rysar-thriller med ett kreativt manus som har en förmåga att överraska. 5 stjärnor.

<
>
(Foto: Fox Paramount)

A Quiet Place är en mörk film, med genomgående dystra färger, vilket kommer till sin fulla rätt i den förträffliga bildkvaliteten på 4K-skivan. Gnistrande skärpa, perfekt svärta och ett imponerande djup. Ljudspåret (Dolby Atmos) förmedlar alla de ohyggliga ljuden från monstren, på samma gång som fin tyngd och massor av tryck. Som bonus finns tre dokumentärer om ljudspåret, specialeffekterna och en allmän bakomfilm.

• 4K UHD BD
  • Release: 20/8/2018
  • Regi: John Krasinski