: A Most Wanted Man

Den holländske regissören Anton Corbijn fick äran att presentera avlidne Philip Seymor Hoffman i sin sista spelfilmshuvudroll. Föga överraskande gör båda ett mycket bra jobb.

Av / 2014-12-16 - 11:01
A Most Wanted Man

Thrillern, som bygger på en roman av John le Carré, berättar historien om den tjetjenske muslimen Issa Karpov (Grigoriy Dobrygin) som på illegalt sätt tar sig till Hamburg. Han drar till sig uppmärksamhet från en internationell operation som förebygger terrorism. Issa får hjälp av den idealistiska advokaten Annabel Richter (Rachel McAdams) samtidigt som han övervakas noggrant av den något destruktive spionledaren Günther Bachmann (Seymour Hoffman).

A Most Wanted Man är den prisade fotografen och regissören Anton Corbijns tredje film (Control, The American). Han är en mycket visuellt medveten filmskapare som använder kalla och smutsiga Hamburg för att berätta historien med en sansad estetik och klaustrofobisk interiör. Filmen dryper av tyst desperation hos karaktärerna, framför allt hos huvudrollsinnehavaren Philip Seymor Hoffman som spelare den alkoholiserade och slitne agenten Bachmann. Som vanligt spelar han med stor närvaro och gör ännu en imponerande rollprestation. Det är ingen tvekan om att hans bortgång i februari 2014 tillför både honom och filmen en extra dysterhet och dimension. A Most Wanted Man är en stark och elegant thriller med ett helt speciellt eftermäle. Fem stjärnor.

Vårt recensionsexemplar på Blu-ray har dessvärre inget extramaterial. Väldigt synd eftersom det hade varit intressant med lite funderingar runt produktionen. Ljudspåret är mycket bra, framför allt dialogen. Bilden är också förträfflig, där mycket bra foto återges snyggt.

A Most Wanted Man

• Release: 12 januari 2015
  • Regi: Anton Corbijn