300: Rise of an Empire 3D

Uppföljaren till 300 går i originalets fotspår, fast är ännu blodigare och har ett meningslöst manus.
300: Rise of an Empire 3D

Uppföljare är inte riktigt korrekt, 300: Rise of an Empire utspelas både före och efter det spektakulära slaget i 300. Den här gången har Zack Snyder överlåtit regin åt Noam Murro (som gör sin andra långfilm) men filmen går fortfarande i Snyders stil – han är alltjämt manusförfattare och producent, och det utsvävande serietidningsvåldet finns i allra högsta grad på plats.

Det drar ihop sig till stort krig runt Medelhavet när perserna vill lägga Hellas under sig i det andra perserkriget. På sin sida har grekerna svårt att samla en splittrad nation och Sparta, själva krigsmaskinen, vill agera på egen hand. Det är alltså ett splittrat folk som går ut i krig, ledda av Themistokles (Sullivan Stapleton). Historien utspelas år 500 fvt och bygger på Frank Millers tecknade serie, vilken i sin tur bygger på verkliga personer.

Verkliga personer eller ej, det är ytterst lite som är realistiskt i den här filmen. Med pompös voice-over från drottning Gorgo (Lene Heady från Game of Thrones) får vi bevittna ändlösa slag i en datoranimerad orgie av slowmotion, avhuggna lemmar, genomborrade kroppar och blodstänk i 3D. Till slut känns allt bara tröttsamt och helt enkelt sövande! Inget fel på serietidningsaktigt ”glad-våld, men då måste själva handlingen ha ett drag av intresse och karaktärerna måste vara några vi bryr oss om. Avsaknaden av Gerard Butler är påtaglig, han hade åtminstone en glimt i ögat som är fullständigt frånvarande i Stapletons stenansikte. Enda som räddar filmen från ett fullständigt haveri är en riktigt eldig Eva Green, framför allt i en lekfull scen med Stapleton, plus vansinnigt läckra 3D-effekter – men det räcker inte till mer än två ynka stjärnor.

Även om själva filmen är en besvikelse så håller den väldigt hög kvalitet rent tekniskt. Helt enkelt otroligt bra 3D-effekter (se särskilt ett par scener under vatten) och ett utmärkt surroundspår (DTS-HD MA 7.1). På bonusfronten har BD-skivan närmare 80 minuter med bakgrundsmaterial, varav den historiska tillbakablicken är intressantast.

Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
  • Release: 16 juli 2014