: 21 Jump Street

21 Jump Street har hämtat titel och inspiration från TV-serien med samma namn och är ingen dålig adaption alls. Filmen klarar sig utmärkt på egen hand och är en lite udda blandning av snut- och high school-film.

Publicerad 2012-11-03 - 00:00
21 Jump Street

Schmidt (Jonah Hill) och Jenko (Channing Tatum) gick på high school tillsammans men var varandras raka motsatser. Schmidt var den blyge nörden med bra betyg och Jenko var tuffingen som var duktig på sport men ingen plugghäst. Sju år efter skolan har båda valt en karriär som polis och blir placerade på en skola där de låtsas vara skolungdomar för att avslöja narkotikahandel. Skolmiljön visar sig ha förändrats mycket sedan sist och det är inte så lätt att smälta in bland ett gäng 17-åringar.

21 Jump Street är definitivt ingen av årets stora filmupplevelser men den överraskar positivt på flera områden och är trots allt bara en enkel komedi utan några andra ambitioner än att underhålla. Manuset bjuder på flera roliga repliker och har dessutom en förmåga att överraska med finurliga vändningar och absurda situationer som driver handlingen framåt. Hill och Tatum kompletterar varandra väl och fungerar fint tillsammans som två olika motstridiga karaktärer.

Filmen har för övrigt en rad skådespelare som bidrar till att piffa upp helhetsintrycket. Till exempel Ice Cube som ilsken chef över undercover-poliserna och James Francos bror, Dave Franco, som langare. Föga förvånande dyker Johnny Depp (som slog igenom i TV-serien) upp i en cameo-roll som han spelar på sedvanligt utmärkt sätt.

Sammanfattningsvis fungerar det mesta precis som det ska i den här genren, men en bit in i filmen tappar de två regissörerna Miller och Lord greppet. I takt med att konflikterna byggs upp eskalerar tempot och den sista delen av filmen känns väldigt hysterisk och tröttsam, utan den smarta humor som finns i början. Med lite värdighet och is i magen kunde detta ha blivit ännu bättre. Ändå delar vi med viss tvekan ut fyra stjärnor.

21 Jump Street är kanon på Blu-ray! Massor av extramaterial som underhåller och ett utsökt ljudspår (5.1 DTS-HD). Bilden är lite mörk i utomhusscener men håller ändå en hög standard.

21 Jump Street

• Release: 29 augusti 2012