Recension: 11.22.63

Blu-ray-recension

James Franco gör sitt bästa för att rädda JFK, drömkvinnan – och världen!
Karakter
Thriller
11.22.63
Annons
Annons
forfatter

Få historiska händelser har traumatiserat det amerikanska folket mer än det mytomspunna mordet på USA:s 35:e president, John Fitzgerald Kennedy. JFK sköts ihjäl i Dallas, Texas 22 november 1963 (därav seriens titel). Enligt åklagarna, regeringen (och den efterföljande Warren-kommissionen) planerades och utfördes mordet av en ensamvarg: den före detta marinsoldaten Lee Harvey Oswald, som senare blev kommunist och hoppade av till Sovjetunionen.

https://www.youtube.com/watch?v=NXUx__qQGew

Vi befinner oss i Maine 2016. Där jobbar den karismatiske Jake Epping (James Franco) som engelsklärare och håller kvällskurser för vuxna som vill bli författare. Luncherna äter han alltid på Al’s Diner. Al (Chris Cooper) har hållit igång restaurangen i 35 år och är en god vän till Jake. Precis när Jake får skilsmässopapper från sin fru kommer Al krypande från bakom disken, uppenbarligen sjuk och ser flera år äldre ut än bara ett par minuter tidigare …

11.22.63 bygger på en roman av en av världens klart mest filmatiserade författare, kungen av övernaturliga thrillers, Stephen King. Med sig i produktionsteamet har han fått självaste J.J. Abrams som verkställande producent. Abrams har bland annat regisserat Star Trek: Into Darkness och Star Wars: Episode VII – The Force Awakens och kommer i höst med TV-serien Westworld.

Handlingen är, på känt King-manér, en smula övernaturlig och har små rysartendenser, men det som driver handlingen framåt är den mödosamma jakten på JKF:s mördare.

11.22.63
11.22.63

Varje quiz-kväll på historieklubbar brukar teoretiska händelser diskuteras: ”Vad skulle hänt om …?” Till exempel: ”Tänk om Hitler hade blivit skjuten före 1937? Hur skulle vår historia sett ut då?” I miniserien 11.22.63 är målet att förhindra mordet på JFK och på så sätt skapa en bättre värld.

Al är övertygad om att USA varken skulle haft Vietnamkriget eller varit en så krigshetsande nation om JFK hade fått leva och förhoppningsvis fått sitta två mandatperioder. Al skickar Jake tillbaka till 1960 (hans diner har nämligen en undangömd tidsportal) och ger honom i uppgift att ta reda på om Oswald agerade på egen hand – och i så fall döda honom före 22 november 1963.

En knorr i handlingen är att Jake bara kan skickas tillbaka till 21 oktober 1960, och om han väljer att åka tillbaka så nollställs allting. Dessutom kommer ”det förflutna” alltid att kämpa mot varje form av förändring.

Med andra ord, här finns det gott om saker som publiken helt okritiskt måste acceptera för att ha någon glädje av berättelsen – men har man väl accepterat premisserna så är detta en synnerligen välgjord, spännande och underhållande serie.

11.22.63
11.22.63

I drygt sju timmar får vi följa Jakes (som på 60-talet byter namn till James Amberson) strapatser när han försöker reda ut vad som hände innan JFK blir skjuten. Serien har också en rad parallellhandlingar, till exempel att Jake försöker rädda familjen till en av hans vuxna studenter (pappan mördade alla 1960). När Jake åker till Kentucky träffar han Bill (George MacKay) som insisterar på att hjälpa honom, vilket han motvilligt går med på. De försöker skaffa ett ”normalt” liv i den lilla staden Jodie, mellan Dallas och Ft. Worth. Där återupptar Jake läraryrket och förälskar sig i kollegan Sadie (Sarah Gadon), samtidigt som Bill ägnar dagarna åt att övervaka Oswald (Daniel Webber). Men Sadie har också ett dunkelt förflutet.

James Franco är mycket lyckad som den helt vanliga läraren som hamnar på djupt vatten – en man med goda avsikter och en rejäl dos naivitet, men som är fast besluten att fullfölja sitt uppdrag. Historien är fascinerande, har en hel del roligheter som handlar om 2016 och 1960, och är verkligen spännande. 1960-talsmiljön är återskapad ned i minsta detalj, från kläder och bilar till möbler och hus, och dessutom förekommer en del historiska personer. Seriens dramaturgi fungerar fint och den komplexa historien passar miniserieformatet som hand i handske. De verkliga historiska händelserna glider in sömlöst i seriens fiktiva. Dessutom har 11.22.63 överlag bra mycket bra skådespelare, inte minst Daniel Webber, som gör Oswald på pricken, samt Chris Cooper och ovan nämnda Franco.

112263_105a_0053_f.r_Ben_Ma.JPG 11-22-63_7 11-22-63_5 11-22-63_4 (021216 ) James Franco in "11.23.63" Photo courtesy of Hulu 11-22-63_2
<
>
11.22.63

Främsta invändningen mot en annars mycket lyckad serie är att den har för stort fokus på parallellhandlingarna och det fullständigt obegripliga att Jake gång på gång blir så distraherad att han riskerar hela sitt uppdrag. Han fattar alldeles för många dåliga beslut att det inte känns trovärdigt, och några av de problemen som dyker upp är överdrivet långsökta. Vi sträcker oss till fem svaga stjärnor.

Surroundspåret (DTS 5.1) är snyggt och detaljerat. Dialogen är alltid kristallklar och subwoofern får verkligen slita i häftiga scener. Bilden är genomgående mycket bra, fast lite för varierande och bitvis för mjuk. Som bonusmaterial finns bara en kvarts bakomfilm, som trots sin korta speltid innehåller mycket godsaker.

 

/ registrera dig för att läsa den här artikeln gratis

Jag accepterar Ljud & Bilds villkor. Jag vill ta emot nyhetsbrev och information, som skickas ut ett par gånger i månaden. Jag kan när som helst avregistrera mig.

Var vänlig bekräfta innan du registrerar dig

Fortsätt med Google

eller registrera dig via e-post

Glömt lösenordet? Ange din e-postadress, så får du ett mail med en länk så att du kan ange ett nytt lösenord.

Fakta
  • Release: 22 augusti 2016
  • Regi: James Strong
  • Med: James Franco, Sarah Gadon, George MacKay, Chris Cooper, Daniel Webber, Lucy Fry
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Längd: 7:19
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Efter upploppen i Washington har sociala medier tagit i med hårdhandskarna. Är det censur eller helt nödvändigt?
Man måste registrera sig som operatör och genomgå prov för drönarkortet
Google varnar användare av Gmail, Drive och Foton – ditt innehåll kan raderas
Parlamentet vill skapa bättre hållbarhet genom att främja återvinning och reparation och genom att bekämpa metoder som förkortar enheternas livslängd.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.