Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Vi utser Audiovector R1 Arreté

Helt utan kompromisser

Audiovectors små R1 Arreté är kanske de bästa av alla kompakta högtalare i den här prisklassen. De har utmanat våra referenser från Dynaudio (Contour 20) och på vissa områden föredrar vi Audiovector-högtalarna. De är lättare att få plats med, de trivs med de flesta förstärkare och låter mycket större än de är. Det finns inte mycket djupbas och vi tycker att jordningskabeln är dyr extrautrustning, i synnerhet eftersom den behövs för att verkligen få högtalarna att glänsa. För med Freedom inkopplat är R1 Arreté det bästa köpet i den här klassen.

Det som gör att Audiovector-högtalarna verkligen är unika är Freedom Grounding – jordning av baselementet. Det sitter nämligen en extra kontakt på kolfiberplattan som kabelterminalerna är monterade på. När jordkabeln kopplas in stramas ljudbilden till och detaljer får bättre fokus, basen blir mer potent och det känns som om ljudbilden blir djupare.

Som alltid med Audiovectors finare högtalare kan man uppgradera om man vill, exempelvis från en Signature till en Arreté.

Om man väljer Arreté-versionen får man samma typ av baselement som de andra i serien. Basmembranet har flätad kolfiber med ingjutna träfibrer och är monterat på en titanspole. Det spelar ihop med en Air Motion Transformer. Dr. Oscar Heils egen variant av banddiskant, med ett veckat mylar-membran som inte är helt olikt en dragspelsbälg.

Högtalarna förmedlar röster på ett enastående sätt, som påminde mig om en bra elektrostathögtalare. Men de klarade även mycket mer dynamisk och komplex musik. Till exempel ouvertyren från Puccinis La Bohème. Spelar man högt kan en del högtalare låta skarpa i toppen, och vissa kan ha svårt att hänga med basen när orkestern verkligen trycker till. Men inte de här. Med god hjälp av McIntosh-förstärkaren, naturligtvis. R1 Arreté visade gång på gång att de hade stålkontroll och älskade att spela högt. Inte så vanligt för så små högtalare.

Annons
forfatter

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.