Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Vi utser

BMW iX M60

Den snabbaste versionen i BMW:s iX-serie är en fenomenal bil på alla sätt.

Av / 2022-11-01 - 12:00
BMW iX M60

Magen byter plats med lungorna när den stora BMW:n dyker nerför den branta backen. Kroppen nästan lättar i sätet och trycket är enormt. Det känns som att bli nersläppt för den brantaste backen i en berg- och dalbana. Jag ser plötsligt att det räknas blixtsnabbt till 200 km/h. När första kurvan närmar sig släpper jag pedalen och bromsar bilen hårt före vänster-höger-kombinationen och tar ett djupt andetag.

De enorma krafterna flyttar den tunga BMW:n snabbare än någon annan elektrisk SUV, men det är det massiva vridmomentet som verkligen imponerar. 3,8 sekunder 0–100 km/h är i samma klass som Porsche Taycan GTS Sport Turismo, Tesla Model Y Performance och BMW i4 M50. Men det är vridmomentet som skiljer prestanda markant från de andra. Accelerationen i fart, till exempel ut ur en kurva, ger en omedelbar knuff som håller lääänge, och när man släpper gaspedalen – eller wattpedalen – hör man ett morrande som påminner om en växellåda som växlar ned.

M60 har samma 111,4 kWh-batteri som xDrive 50. Räckvidden är lite kortare, upp till 561 km, jämfört med 617 km i en 50. Förbrukningen är naturligtvis högre. BMW säger 21,7–24,7 kWh/100 km, vi lyckades få 20,9 kWh med blandad körning men kom snabbt upp i 25 kWh efter att ha kört bilen lite hårdare, lite snabbare och med fler accelerationer.

Bilen levereras med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Ett mycket potent system med 30 högtalare, även i taket, rumpskakare i framsätena och 1615 watt effekt (!). Anläggningen spelar skjortan av de flesta hemmaanläggningarna och man kan koppla in en iPhone via Apple CarPlay och styra spellistorna på mobilen med knapparna på ratten, eller på skärmen.

M60 är den mest potenta versionen av BMW iX xDrive hittills och kombinerar häftiga prestanda med samma körkomfort som i en xDrive 50. Det har uppenbarligen sitt pris. En M60 är ungefär 400 000 kronor dyrare och somliga hade kanske föredragit en ännu mer hardcore M-version av iX. Jag tror att prestanda i en M60 räcker långt. Som trots att den inte är en ren M-BMW är så vansinnigt snabb att jag tror att många häftigare bilar kommer att ha svårt att hänga med i den brutala acceleration 1100 Nm kan ge. BMW iX M60 är precis som en xDrive 50, fast mycket snabbare.

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Nyhet

Dessa artiklar var de mest lästa under 2023

Läsarnas favoriter: Allt om Yellowstone, stora TV-apparater och retroljud!
Läs mer
Ljud & Bild
Rulla till toppen