Om invånarna i den kinesiska staden Huizhou 1981 hade kunnat se sin stad i dag skulle de knappt ha trott sina ögon. Då var den en lite sliten provinsstad med ungefär en halv miljon invånare. I dag har befolkningen mer än tiodubblats och toppmoderna industribyggnader, skyskrapor och stora gröna parker har förvandlat staden till en livlig metropol där möjligheterna är lika stora som ambitionerna.
Det är här TCL har sitt huvudkontor. Staden och elektronikjätten har vuxit upp tillsammans – staden tack vare de många jobben och möjligheten till ett gott liv i en grön metropol. Och TCL tack vare sitt fokus på ständig innovation, ett brett produktsortiment, snygg design och en ständig blick bortom gränserna, ut i den värld som i dag omfattar allt från värmepumpar till highend- TV-apparater från en global aktör inom hemteknik.

Det kreativa livet
Denna globala stjärnstatus hade nog ingen kunnat föreställa sig när den unge ingenjören Li Dongsheng startade sin fabrik 1981. Han ville tillverka kassettband för den kinesiska marknaden. Detta vid den tiden moderna musikmedium visade sig vara så populärt att företaget växte och även började tillverka telefoner, alltså av den gamla sorten som behövde en kontakt i väggen. Det var just telefonerna som gav TCL sitt namn: Telecom Corporation Limited. I takt med att både telefonerna och kassettbanden blev omoderna ändrades också namnet. I dag står förkortningen för The Creative Life – det kreativa livet.
Namnet beskriver kunderna, som vill njuta av alla möjligheter som den bästa elektroniken erbjuder. Och det beskriver TCL själva, som har en utvecklingsavdelning som ser till att företaget alltid ligger i framkant av vad som är möjligt – och utmanar gränserna för vad som går att göra med hemteknik.
Att märket i dag är ett av de största inom hemelektronik är alltså ingen slump. Och det har inte kommit från ingenstans, även om det nästan kan verka så när man tittar på den nordiska marknaden. Här har TCL på rekordtid erövrat marknaden för prisvärda TV-apparater med nästan futuristisk teknik. Men erövringen stöds av många års innovation.

Ut i världen
Den ambitiösa ingenjören Li Dongsheng hade nämligen alltid en känsla för nya möjligheter. Kina började få en medelklass med köpkraft som ville ha underhållning. TCL gav sig in på tillverkning av TV-apparater – och sedan tog det fart. Företaget öppnade en egen butik 1991 och även om Kina är enormt med en befolkning på över en miljard människor så blev hemlandet för litet. Vietnam var det första målet för expansionen – det var 1999. Andra länder följde efter och 2005 var företaget redan den största leverantören av färg-TV-apparater i världen.
Den positionen når man inte utan affärssinne, innovation och förmågan att se framåt.
Affärssinnet märks på flera sätt. TCL insåg snabbt att vägen in i västvärlden gick via partnerskap och delägarskap i lokala varumärken. Därför arbetade företaget skickligt och snabbt för att säkra rätt avtal – och de var inte alltid svåra att få. Det visade sig nämligen att TCL kunde något som väldigt få andra kunde. Företaget hade byggt upp en mycket speciell pipeline som säkerställer billiga produkter utan att kompromissa med kvaliteten. Nästan alla delar av TV-apparaterna tillverkas till exempel internt – från de ultratunna ramarna och skärmarna till hårdvaran och mjukvaran som garanterar hög kvalitet i hemunderhållningen.

Fanbärare
Produktionssystemet i sig är ett uttryck för innovation. Men för alla oss som älskar bra hemelektronik är det nog mer intressant att prata om produkterna som har skapats eller förbättrats tack vare TCL:s insatser. Från 1993, när TCL lanserade den första 28-tums-TV:n i Kina, till 2019, när företagets experter utvecklade Mini LED som tog bilder i biokvalitet till TV-skärmarna i hemmen, och till i dag, när AI och allt kraftfullare skärmar visar vägen mot framtiden.
Det säger sig självt att företaget också är bra på att upptäcka nya marknader. I Norden fokuserar de på den mycket speciella känsla för kvalitet som många av oss har – vi vill ha den häftigaste tekniken för de långa vinterkvällarna och de flesta av oss är tillräckligt prismedvetna för att inte vilja betala för mycket. Den nordiska känslan för sofistikerad design är också ett område där TCL prickar helt rätt – inte minst eftersom de många olika produkttyperna möjliggör en enhetlig design i hela hemmet.
Produktportföljen blir bara större – tvättmaskiner med revolutionerande trummor, soundbarhögtalare som skapar helt nya ljuduniversum och värmepumpar som ger miljövänligare uppvärmning och hög komfort i hem över hela världen. Men även om utvecklingen går snabbt är takten aldrig så hög att tekniken inte testas noggrant innan den når konsumenterna.

Blick för marknaden
TCL har en känsla för marknaden – och en känsla för vad människor behöver. Du har säkert märkt hur TCL plötsligt har blivit en stor aktör inom hem-TV-världen, både med klassiska skärmar och med mini-LED i storformat. Och snart kommer du förmodligen också att märka det med kylskåp och torktumlare, ja alla möjliga smarta lösningar till hemmet. För när TCL går in på en ny marknad så går det fort.
Li Dongsheng leder fortfarande TCL. Och tillsammans med sina 75 000 anställda har han fortfarande en känsla för att uppfylla kundernas önskemål med teknik som de inte ens hade kunnat föreställa sig var möjlig.

