Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Annonsinnehåll: Marshall

Marshall skapades ur en kärlek till musik – på scen och i vardagsrummet

Gitarrförstärkarna är ikoniska – men Marshall har också vunnit en plats i hjärtat hos de som älskar bra ljud hemma, både när det är dags för fest och när vardagen ska avnjutas.

Av - Publicerad 2025-11-10 - 14:00
Marshall

När man tittar på världens mest ikoniska varumärken är det viktigt att komma ihåg att de inte var klassiker direkt från början. De började med en stark idé som löste ett specifikt problem så bra att företaget bakom blev standarden som alla konkurrenter mäts mot.

marshall kilburn III black product base 2 flat scaled
dsa

Det krävs dock uppfinningsrikedom och innovation för att behålla och förstärka den positionen. Alla de största varumärkena vet detta. Marshall är inget undantag. Det finns knappast något förstärkarmärke som framkallar känslan av mäktigt liveljud, fantastiska musikupplevelser och minnesvärda möten med de största musiklegenderna lika mycket som märket med det ikoniska namnet. Men Marshall tar också ljudet från de stora scenerna hem till vardagsrummet.

Jim Marshall kunde knappast ha föreställt sig att hans lilla trumaffär i Hanwell 1960 skulle förändra rockhistorien. Men trummisarna tog med sig sina gitarrister – bland dem framtida legender som Pete Townshend och Ritchie Blackmore. De behövde förstärkare – och dem började Marshall bygga i ett skjul i närheten. Han var antagligen den första som tog rockmusiker på allvar och lyssnade på deras behov. Han blev snart känd som ”Father of Loud” bland rockens största. ”Ingenting slår dem. Ingenting i hela världen”, sa Jimi Hendrix om förstärkarna 1967.

Marshall är innovation rotad i tradition. Företaget har också erövrat en stark position i det personliga ljuduniversumet. Senast med partyhögtalaren Bromley 750 och soundbar-serien Heston, som kompletterar ett urval av bärbara ljudlösningar som hörlurar och inte minst Kilburn-serien med bärbara Bluetooth-högtalare som nu har kommit i sin tredje generation med Kilburn III och på egen hand har blivit en mini-ikon i många hem.

Bromley 750 följer förstärkarnas ikoniska design – och är naturligtvis utrustad med den välkända namnskylten. Ljudet når 360 grader runt, vilket gör Bromley 750 till festens naturliga mittpunkt. Med specialinställningar för både förfest och efterfest kan den hänga med hela vägen – både när musiken ska spelas dundrande högt och när stämningen ska dämpas igen. Alltihop, naturligtvis, med kristallklart ljud och dundrande bas – och en batteritid på upp till 40 timmar som nästan garanterar att festen slutar innan musiken gör det.

marshall bromley 750 black product detail 8 flat bg scaled e1762511805954
dsa
I dag, precis som för 60 år sedan, får Marshall musikälskares hjärtan över hela världen att slå snabbare. Skillnaden är bara att man i dag inte behöver gå på konsert eller festival för att njuta av Marshalls ljuduniversum.

Men allt är inte fest. Bra ljud är en del av vardagen också. Marshall märkte att allt fler använder TV:ns soundbar för att spela musik. Men det här är något som inte alla soundbars är lika bra på. Och precis som Jim Marshall utvecklade sina förstärkare för den tidens nya rockljud har företaget som bär hans namn fortsatt att utveckla sättet vi lyssnar på musik hemma i dag.

Heston-serien – med modellbeteckningarna 60 och 120 – är soundbars byggda för filmer, serier och musik. Passionen för ljud lyser igenom – och den gamla visionen om enkel användning i kombination med felfri ljudkvalitet förverkligas i de nya högtalarna, oavsett om man väljer den mindre 60– eller den större 120-modellen. Alla ledande musik-appar är direktanslutna – och om man vill titta på film i stället är det enkelt att växla mellan TV- och musikinställningar.

Och behövs det ännu mer tryck så kan man ta en titt på Heston 200 – en subwoofer som får basen att vibrera ända in i ryggmärgen.

I dag, precis som för 60 år sedan, får Marshall musikälskares hjärtan över hela världen att slå snabbare. Skillnaden är bara att man i dag inte behöver gå på konsert eller festival för att njuta av Marshalls ljuduniversum.

Och att ta musikälskarna på allvar är den viktigaste delen av Marshalls projekt. Oavsett om det är musikerna som uppträder, publiken framför scenen eller alla vi som vill njuta av musik hemma i vardagsrummet eller på fester, har bra ljud i en cool design och konkreta, men högteknologiska lösningar varit Marshalls ultimata mål genom åren. 2010 gick Marshall in på hemmamarknaden med hörlurar och högtalare. Sedan dess har flera nya klassiska Bluetooth-högtalare tillkommit – och i år har Marshalls innovativa krafter trollat fram både partyhögtalaren Bromley 750 och soundbar-serien Heston.

marshall bromley 750 lifestyle product 2 1 scaled

marshall heston alt lifestyle talent 11 scaled

marshall heston family 1 scaled e1762511694143

Precis som de första förstärkarna från Jim Marshalls skjul utanför London bidrog till att hamra in rockmusiken i hjärtat på en hel generation. Från världens största scener och replokaler till vardagsrummet därhemma fortsätter Marshall att höja volymen för att utmana hur vi upplever ljud – ärligt, djärvt och ikoniskt.

”The Father of Loud” skulle vara stolt

Ljud & Bild Marketing

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *