Tesla bygger ovanligt läckra bilar, som är så fullproppade med teknik att vi till och med har testat dem i tidningens pryl-sektion.
Men den rullande datorkraften måste uppdateras ibland, så att bilen kan lära sig nya konster och ge ännu bättre körglädje med ny programvara. Bilarna har därför inbyggda SIM-kort, som ger Tesla en direktlinje till fabriken. I Skandinavien är det Telia som samarbetar med Tesla.
En av fördelarna med att ge bilen en egen telefonlinje är att biltjuvar bara kan glömma att försöka stjäla en Tesla. Blir den stulen så kan fabriken spåra den var som helst på hela jordklotet.
När programvaran ska uppdateras tar det ungefär en halvtimme, sedan är bilen utrustad med nya funktioner. Och det görs precis när det passar användaren. Man riskerar med andra ord inte att bilen helt plötsligt stannar i en rondell när man är på väg till ett viktigt möte.
Tesla berättar i ett pressmeddelande att den senaste uppdaterimgen bland annat innehöll en adaptiv fartkontroll, ett nytt navigationssystem med uppdatering av trafikläget i realtid, fjärrstart från mobilen och mycket annat. Och allt utan att bilden behöver tas i på verkstad.
På Mobile World Congress-mässan i Barcelona offentliggjorde Tesla rapporten Connected Things, som behandlar IoT-tekniken inom bland annat transport, hälsa och säkerhet, och som dokumenterar att vi i nordbor redan nu har fler uppkopplade enheter än det finns invånare.